W sytuacji wykonywania przez kierownika ośrodka pomocy społecznej kompetencji orzeczniczych wójta/burmistrza/prezydenta z jego upoważnienia nie dochodzi do przekazania kompetencji prowadzenia postępowania administracyjnego między organami. W konsekwencji administratorem danych przetwarzanych w ramach postępowań administracyjnych pozostaje wójt/burmistrz/prezydent.
Udostępnienie danych jest jedną z form przetwarzania danych. Podstawa prawna udostępnienia danych zależy od tego jakie podmioty uczestniczą w transferze danych (czy publiczne czy prywatne), w jakim celu dane są udostępniane i jaki jest to rodzaj danych (dane zwykłe czy szczególnych kategorii).
W przypadku podmiotów publicznych w grę wchodzą podstawy prawne przetwarzania (udostępniania) danych zwykłych określone w art. 6 ust. 1 lit. c (przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze) lub lit. e RODO (przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi).
Wobec tego jeśli udostępnienie danych osobowych jest uzasadnione realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa, to zbędne jest uzyskiwanie zgody podmiotu danych na przetwarzanie jego danych w tym zakresie.
Z okoliczności przedstawionych w pytaniu nie wynika, aby GUS powołał się na jakiekolwiek przepisy prawa z których wynikałby dla Gminy obowiązek udostępnienia żądanych danych. Wobec tego należy zwrócić się o uzupełnienie żądania poprzez wskazanie podstaw przetwarzania (udostępnienia) danych osobowych w postaci numerów telefonów właścicieli gospodarstw rolnych.
Z pytania wynika, że zadaniem gminy miałoby być uzyskanie zgody na udostępnienie rachmistrzowi, na potrzeby realizacji spisu rolnego, numeru telefonu, podanego Urzędowi gminy do konkretnego celu. Wobec tego gmina miałaby uzyskać zgody właścicieli na udostępnienie rachmistrzowi (a także GUS, skoro dane mają być przekazane GUS) danych w postaci numeru telefonu. Dlatego GUS, żądając realizacji ww. zadania przez gminę, powinien wskazać stosową podstawę prawną.
Organy i podmioty publiczne zobowiązane są do działania na podstawie i w granicach prawa.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl