Aktualny

Kto i kiedy musi dołączyć do e-Doręczeń

Dodano: 31 października 2023
94a8d25db927b95fc852a5b854964fe903c026d0-xlarge

Już od 10 grudnia 2023 r. istnieć będzie obowiązek stosowania systemu e-Doręczeń przez niektóre podmioty publiczne i niepubliczne. Sprawdź, czy, kiedy i w jaki sposób Twoja organizacja musi dołączyć do e-Doręczeń.

e-Doręczenia – co to takiego

System e-Doręczeń ma zastąpić dotychczasową korespondencję za pośrednictwem listów poleconych. Wysłana w tej sposób korespondencja ma być równoważna listom poleconym za potwierdzeniem odbioru. Dzięki skrzynce do e-Doręczeń możliwa będzie wysyłka i odbiór dokumentów elektronicznych o dogodnej porze i z dowolnego miejsca za pośrednictwem internetu.

e-Doręczenia a bezpieczeństwo danych osobowych

Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, system e-Doręczeń ma zwiększać bezpieczeństwo korespondencji i minimalizować ryzyko ataków hakerskich. Dokumenty wysyłane przez e-Doręczenia trafią bowiem zawsze do właściwego adresata. Jednocześnie użytkownik będzie zawsze miał pewność, że otrzymuje korespondencję rzeczywiście od instytucji, a nie od osoby, która się pod nią podszywa.

Uwaga

e-Doręczenia mają chronić m.in. przed spoofingiem.

Harmonogram wdrażania e-Doręczeń

Od kiedy należy stosować e-Doręczenia

Podmioty podlegające obowiązkowi e-Doręczeń

od 10 grudnia 2023 r.

  • organy administracji rządowej,

  • jednostki budżetowe obsługujące te organy

  • inne organy władzy publicznej (w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa),

  • jednostki budżetowe obsługujące te organy

  • ZUS i zarządzane przez niego fundusze,

  • KRUS i fundusze zarządzane przez prezesa KRUS,

  • NFZ

  • agencje wykonawcze,

  • instytucje gospodarki budżetowej,

  • państwowe fundusze celowe,

  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

  • uczelnie publiczne,

  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

  • państwowe i samorządowe instytucje kultury,

  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki,

  • związki metropolitarne,

  • samorządowe zakłady budżetowe

– w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego

osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:

  • adwokata,

  • radcy prawnego,

  • doradcy podatkowego,

  • doradcy restrukturyzacyjnego,

  • rzecznika patentowego,

  • notariusza

  • podmioty niepubliczne wpisywane do KRS od 10 grudnia 2023 r.

od 1 stycznia 2024 r.

  • podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do CEIDG po 31 grudnia 2023 r.

  • podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG do 31 stycznia 2023 r., jeśli wprowadzą zmiany we wpisie od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.

od 10 marca 2024 r.

  • podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 r.

od 1 stycznia 2025 r.

  • inne podmioty publiczne (np. samorządowe jednostki budżetowe takie jak szkoły)

od 1 października 2026 r.

  • podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG przed 31 grudnia 2023 r., jeśli nie dokonywały zmian we wpisach od 30 września 2025 r. do dnia 30 września 2026 r.

od 1 października 2029 r.

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki,

  • związki metropolitalne,

  • samorządowe zakłady budżetowe

– w zakresie publicznej usługi hybrydowej

  • sądy,

  • trybunały,

  • komornicy,

  • prokuratura,

  • organy ścigania,

  • Służba Więzienna

Dołączenie do systemu e-Doręczeń w 3 krokach

Do systemu e-Doręczeń można dołączyć już teraz. Przy czym aktualnie urzędy mogą założyć testowe adresy. Inne podmioty, aby dołączyć do systemu, podejmują następujące kroki:

Krok 1. Złożenie wniosku o adres do e-Doręczeń (należy go podpisać profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).

Krok 2. Aktywacja skrzynki do e-Doręczeń (za pośrednictwem strony edoreczenia.gov.pl).

Krok 3. Dostęp do skrzynki (pod adresem mobywatel.gov.pl w zakładce „Twoje skrzynki lub na edoreczenia.gov.pl)

Źródło:
  • www.gov.pl/web/e-doreczenia/harmonogram

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x