Jak wiemy, podmioty publiczne mają obowiązek udostępniania informacji publicznej, nierzadko zawierającej dane osobowe. Informacje udostępniane są na wniosek, który może przybrać formę zapytania skierowanego na pocztę elektroniczną. Jak wskazano w niedawnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej nie może tłumaczyć swej bezczynności faktem, iż zapytanie trafiło do spamu.
Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 8 listopada 2018 r. (II SAB/Go 82/18) do obowiązków podmiotu publicznego należy takie skonfigurowanie poczty elektronicznej, w tym filtrów antyspamowych, a także zorganizowanie obsługi technicznej poczty elektronicznej organu - aby zapewniony został bezproblemowy i niezwłoczny odbiór przesyłanych na wskazany przez adres wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Trudności, błędy czy nieprawidłowości w zakresie kształtowania i obsługiwania przez podmioty publiczne oficjalnych systemów służących do odbierania wniosków o udostępnienie informacji publicznej nie wolno bowiem przerzuca na korzystających z tych systemów.
Z powołanego orzeczenia wynika konieczność wyboru przez podmiot publiczny odpowiedniego dostawcy poczty elektronicznej, który zapewni należyte funkcjonowanie filtrów antyspamowych. Jeżeli Jeśli nie jest to możliwe, wówczas należy zapewnić systematyczny przegląd poczty elektronicznej w tym folderu ze spamem. Wiadomości e-mail, które tam trafiły, należy bowiem uznać za skutecznie złożone wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
Należy pamiętać, że udzielenie na zapytanie o udostępnienie informacji publicznej powinno co do zasady nastąpić w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku. Niedochowanie terminu jest równoznaczne z bezczynnością podmiotu publicznego co generuje ryzyko złożenia skargi na bezczynność podmiotu publicznego do sądu administracyjnego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 8 listopada 2018 r. (II SAB/Go 82/18).
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl