Grupa przedsiębiorstw może wyznaczyć wspólnego inspektora ochrony danych, jeśli będzie można łatwo nawiązać z nim kontakt z każdej jednostki organizacyjnej. Grupa przedsiębiorstw może też utworzyć jednolite zasady ochrony danych osobowych, w tym dokumenty (nazwane np. politykami) funkcjonujące w poszczególnych spółkach grupy, muszą być one jednak dostosowane do działalności każdego administratora.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, RODO) wprowadza w systemie ochrony danych osobowych inspektora ochrony danych (IOD), który zasadniczo przejmie prawa i obowiązki dotychczasowego administratora bezpieczeństwa informacji (ABI).
Przetwarzanie danych osobowych należy do administratora danych (ADO). Wykonuje on swoje obowiązki z pomocą inspektora ochrony danych, który – bez względu na to, czy jest pracownikiem administratora, czy też nie – powinien być w stanie wykonywać swoje obowiązki i zadania w sposób niezależny od tego administratora.
Administrator danych osobowych ma obowiązek wyznaczyć inspektora ochrony danych, gdy:
W pozostałych przypadkach wyznaczenie inspektora ochrony danych jest fakultatywne.
Mnogość inspektorów ochrony danych, zwłaszcza w przypadku mniejszych spółek należących do tej samej grupy kapitałowej, może być mnożeniem bytów ponad potrzeby. W wielu sytuacjach jeden wspólny inspektor ochrony danych będzie w stanie czuwać nad bezpieczeństwem danych przetwarzanych we wszystkich spółkach grupy, co dodatkowo służyłoby ujednoliceniu zasad kontroli i ułatwiłoby organizację pracy.
Europejski prawodawca przewidział możliwość wyznaczenia jednego wspólnego inspektora ochrony danych dla:
Jeżeli spółki stanowią grupę przedsiębiorstw, to mogą wyznaczyć wspólnego inspektora ochrony danych dla części lub nawet wszystkich swoich spółek. Ważne jest, aby nastąpiło to bez oderwania od faktycznych realiów i wymagań ochrony danych osobowych. Inspektor ochrony danych nie może być tylko fasadową instytucją, lecz powinien mieć realną możliwość wykonywania swoich obowiązków. Analizując zasadność ustanowienia wspólnego inspektora ochrony danych i zakresu jego działania, należy mieć na względzie:
Grupa przedsiębiorstw powinna obejmować:
przy czym przedsiębiorstwo sprawujące kontrolę powinno być przedsiębiorstwem, które może wywierać dominujący wpływ na pozostałe przedsiębiorstwa ze względu na przykład na:
Za grupę przedsiębiorstw należy uznać przedsiębiorstwo kontrolujące przetwarzanie danych osobowych w przedsiębiorstwach powiązanych z nim, wraz z tymi przedsiębiorstwami (motyw 37 RODO). Artykuł 4 pkt 19 RODO definiuje grupę przedsiębiorców jako przedsiębiorstwo sprawujące kontrolę oraz przedsiębiorstwa przez nie kontrolowane. Zgodnie z motywem 36 RODO, jeżeli przetwarzania dokonuje grupa przedsiębiorstw, za jej główną jednostkę organizacyjną należy uznać główną jednostkę organizacyjną przedsiębiorstwa sprawującego kontrolę, chyba że cel i sposoby przetwarzania określa inne przedsiębiorstwo.
Grupa przedsiębiorstw może korzystać z zatwierdzonych wiążących reguł korporacyjnych przy międzynarodowym przekazywaniu danych z Unii Europejskiej do organizacji w tej samej grupie przedsiębiorstw, pod warunkiem że w takich regułach korporacyjnych są ujęte wszystkie podstawowe zasady i egzekwowalne prawa zapewniające odpowiednie zabezpieczenia na potrzeby przekazywania danych osobowych lub na potrzeby określonych kategorii przekazań danych osobowych (motyw 110 RODO).
Abyśmy mieli do czynienia z grupą przedsiębiorstw:
W mojej ocenie nie może istnieć dwupodmiotowa grupa przedsiębiorców. Minimalna ilość przedsiębiorstw w grupie przedsiębiorstw to 3, skoro musi być przynajmniej jedno przedsiębiorstwo sprawujące kontrolę oraz dwa przedsiębiorstwa kontrolowane (RODO posługuje się tu liczbą mnogą).
Pojęcie grupy przedsiębiorstw nie można utożsamiać z pojęciem grupy kapitałowej. Pojęcie kontroli z RODO nie oznacza bowiem kontroli właścicielskiej (kapitałowej), ale kontroli rozumianej jako wpływ dominujący na podmioty kontrolowane w odniesieniu do wybranej sfery ich działalności, tj. przetwarzania danych osobowych. Bez wątpienia przedsiębiorstwem sprawującym kontrolę może być inna spółka niż spółka dominująca w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych.
Nie ma przeszkód, zwłaszcza w grupie przedsiębiorstw, aby utworzyć jednolite zasady ochrony danych osobowych, w tym dokumenty (nazwane np. politykami) funkcjonujące w poszczególnych spółkach grupy. Należy jednak pamiętać, że ochrona danych osobowych musi być dostosowana do działalności danego ADO i pewnych odrębności regulacyjnych zapewne nie uda się całkowicie pominąć przy pracach wdrożeniowych nad tą dokumentacją.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl