Aktualny

Kiedy można wnieść sprzeciw na przetwarzanie danych w celach marketingowych

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 16 maja 2018
Kiedy można wnieść sprzeciw na przetwarzanie danych w celach marketingowych
Pytanie:  Prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przysługuje w sytuacji, gdy administrator przetwarza dane osobowe w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi oraz w celu realizacji przez administratora jego prawnie uzasadnionych interesów. Czy sprzeciw wobec marketingu bezpośredniego można wnieść tylko, gdy odbywa się on na podstawie tych przepisów? Czy również wobec marketingu bezpośredniego prowadzonego na podstawie zgody lub umowy można wnieść sprzeciw?
Odpowiedź: 

Sprzeciw wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego można wnieść zawsze, nie tylko w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO.

Artykuł 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) reguluje prawo do sprzeciwu. Prawo to przysługuje osobie, której dane dotyczą, wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na podstawie:

  • art. 6 ust. 1 lit. e – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi lub
  • art. 6 ust. 1 lit. f – przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

Ponadto art. 21 ust. 2 i 3 RODO przewiduje, że osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, wniesie sprzeciw wobec przetwarzania do celów marketingu bezpośredniego, danych osobowych nie wolno już przetwarzać do takich celów.

Czy zawsze można wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych w celu marketingu bezpośredniego

Uprawnienie z art. 21 ust. 2 RODO jest niezależne od uprawnienia z art. 21 ust. 1 RODO i w szczególności nie jest limitowane spełnieniem przesłanki z art. 21 ust. 1 RODO polegającej na przetwarzaniu danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO. Oznacza to, że sprzeciw wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego można wnieść zawsze, nie tylko w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO. Wskazuje na to nie tylko brak odwołania w art. 21 ust. 2 RODO do art. 21 ust. 1 RODO, ale także użycie sformułowania „w dowolnym momencie”.

Wynika to także z brzmienia motywu 70 RODO, zgodnie z którym „jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść w dowolnym momencie, bezpłatnie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego – w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji”. Także art. 13 i 14 dotyczące obowiązku informacyjnego przewidują obowiązek poinformowania o prawie do wniesienia sprzeciwu zawsze, a nie tylko w przypadkach określonych w art. 6 ust. 1 lit. e lub f RODO.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x