Sprzeciw wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego można wnieść zawsze, nie tylko w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO.
Artykuł 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) reguluje prawo do sprzeciwu. Prawo to przysługuje osobie, której dane dotyczą, wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na podstawie:
Ponadto art. 21 ust. 2 i 3 RODO przewiduje, że osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, wniesie sprzeciw wobec przetwarzania do celów marketingu bezpośredniego, danych osobowych nie wolno już przetwarzać do takich celów.
Uprawnienie z art. 21 ust. 2 RODO jest niezależne od uprawnienia z art. 21 ust. 1 RODO i w szczególności nie jest limitowane spełnieniem przesłanki z art. 21 ust. 1 RODO polegającej na przetwarzaniu danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO. Oznacza to, że sprzeciw wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego można wnieść zawsze, nie tylko w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub lit. f RODO. Wskazuje na to nie tylko brak odwołania w art. 21 ust. 2 RODO do art. 21 ust. 1 RODO, ale także użycie sformułowania „w dowolnym momencie”.
Wynika to także z brzmienia motywu 70 RODO, zgodnie z którym „jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść w dowolnym momencie, bezpłatnie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego – w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji”. Także art. 13 i 14 dotyczące obowiązku informacyjnego przewidują obowiązek poinformowania o prawie do wniesienia sprzeciwu zawsze, a nie tylko w przypadkach określonych w art. 6 ust. 1 lit. e lub f RODO.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl