Dyrektywa Omnibus wprowadziła pewne zmiany w zakresie marketingu bezpośredniego. Każdy administrator, który pozyskuje takie zgody, musi dostosować się do nowych rozwiązań prawnych. W przeciwnym razie nie tylko narusza RODO, ale też dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji.
Dyrektywa Omnibus – co to takiego
Dyrektywa Omnibus – tym skrótowym mianem określa się dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Ma ona na celu ochronę konsumentów. Charakterystyczne w tej dyrektywie jest uregulowanie obowiązku przedsiębiorców do informowania o stosowanych przez nich cenach (zwłaszcza w kontekście obniżek i promocji). W artykule poruszymy jednak inne zagadnienia, związane bliżej z ochroną danych osobowych.
Państwa członkowskie UE zobligowały się do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. W Polsce dyrektywa Omnibus została wdrożona dopiero 1 stycznia 2023 r. W tym dniu weszła w życie ustawa z 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Znowelizowała ona przepisy:
- ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta;
- ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń;
- ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;
- ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
- ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym;
- ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług.
Podstawowe obowiązki przedsiębiorcy według dyrektywy Omnibus
W świetle tych zmian przedsiębiorca od 1 stycznia 2023 r. musi:
- publikować swój adres e-mail i telefon w celach kontaktowych, jeżeli prowadzi sklep internetowy (sam kontakt musi być „szybki i efektywny”);
- informować konsumenta „w sposób jasny i zrozumiały oraz odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość” a zwłaszcza o tym, czy osoba trzecia oferująca na tej platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą (jeśli jest dostawcą internetowej platformy handlowej);
- informować czy i w jaki sposób gwarantuje, że publikowane opinie na temat oferowanych produktów pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli (jeżeli dostęp do opinii o takich produktach).
W kontekście RODO najistotniejsze są jednak zmiany w obrębie zgód marketingowych.