Aktualny

Nagrywanie rozmów pracowników a RODO

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 28 lipca 2020
bc7c405a109963842ef57610b4087115e024fded-xlarge (1)
Pytanie:  Pracodawca zdecydował się na nagrywanie rozmów przychodzących. Osoby dzwoniące do firmy są poinformowane, że jeżeli nie wyrażają zgody na nagranie mogą skorzystać z innej formy kontaktu. Pracownicy firmy nie mają takiej możliwości, nie można przyjąć że jest to ich zgoda. Jaką podstawę przetwarzania danych przyjąć dla nagrywania pracowników firmy?
Odpowiedź: 

Pracodawca przetwarza te dane osobowe w realizacji swojego uzasadnionego interesu (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Bez wątpienia we wskazanym wyżej przypadku mamy do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych bowiem głos jest daną osobową. Aby to przetwarzanie było możliwe konieczne jest spełnienie przynajmniej jednej z przesłanek z art. 6 ust. 1 RODO.

Monitorowanie rozmów telefonicznych tak jak poczty e-mail

Art. 223 Kodeksu pracy wprowadza możliwość monitorowania służbowej poczty elektronicznej. Zgodnie z nim jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej).

Kodeks reguluje więc jedynie dwie formy monitorowania pracowników: wizyjny (uregulowany w art. 222 Kodeksu pracy) i dotyczący służbowej poczty elektronicznej. Niemniej jednak art. 22§4 Kodeksu pracy pozwala stosować przepisy dotyczące monitoringu służbowej poczty elektronicznej do innych form monitoringu pod warunkiem, że ich cel będzie zbieżny z celem wprowadzenia monitoringu służbowej poczty elektronicznej.

Uwaga

Kontrola i nagrywanie rozmów telefonicznych przez pracodawcę jest możliwa gdy:

  • jest ona niezbędna w celu zapewnienia odpowiedniej organizacji pracy, umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy,
  • pracodawca chce sprawdzić, czy pracownik użytkuje we właściwy sposób udostępnione mu narzędzia pracy.

Tym samym dla pracodawcy przesłankę do kontroli i nagrywania rozmów telefonicznych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f RODO, czyli tzw. prawnie uzasadniony interes administratora. Dotyczy to także

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x