Nie. Żądanie numeru PESEL potencjalnego kupującego jest w tym przypadku bezpodstawne i niezgodne z zasadą minimalizmu przetwarzania danych.
Dane osobowe można przetwarzać tylko w celu w jakim zostały one pozyskane. Najdobitniej wyraża to zasada minimalizacji danych z art. 5 ust. 1 lit. c RODO, zgodnie z którą dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.
Dlatego przetwarzanie numeru PESEL w celu przeprowadzenia transakcji sprzedaży należy zasadniczo uznać za nadmiarowe przetwarzanie danych osobowych, sprzeczne z zasadą minimalizacji danych osobowych. Pozyskiwanie numeru PESEL mogłoby mieć miejsce jedynie w niektórych szczególnych wypadkach, gdy np. wymaga tego przepis prawa.
Co istotne, sprzedawca nie może żądać żadnych danych, może natomiast prosić o ich podanie przez kupującego i wyrażenie przez niego zgody na przetwarzanie jego danych osobowych. W przypadku opierania się na przesłance przetwarzania danych osobowych w celu wykonania umowy można przetwarzać wyłącznie te dane, które są niezbędne do zrealizowania umowy (np. w przypadku umowy sprzedaży z dostawą te dane, które są potrzebne do skutecznego doręczenia przesyłki).
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl