Dane w wiadomości e-mail powinny być zabezpieczone ale niekoniecznie poprzez szyfrowanie.
RODO nie odnosi się bezpośrednio do problemu zabezpieczenia danych osobowych z wykorzystaniem kluczy szyfrujących do korespondencji e-mailowej. Co za tym idzie, zastosowanie znajdują ogólne reguły RODO dotyczące zabezpieczania danych osobowych.
To czy i jakie środki zabezpieczające przetwarzanie danych powinien wdrożyć administrator danych, reguluje art. 24 RODO. Zgodnie z tym przepisem „uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia, administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aby móc to wykazać. Środki te są w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane”.
Oznacza to, że ADO powinien samodzielnie ocenić, czy i jakie środki należy podjąć, w szczególności znając specyfikę środowiska pracy i warunki w jakich dane osobowe mogą być zabezpieczone w danej lokalizacji czy podczas przesyłania w formie e-mail. Samo RODO nie stoi na przeszkodzie szyfrowaniu e-maili, ale go także nie wymaga. Należy jednak dostosować do takiej sytuacji (tj. wprowadzenia szyfrowania) wewnętrzną dokumentację ADO. Powinna ona określać jaką korespondencję się szyfruje, jaką metodę(y) szyfrowania należy stosować w określonych przypadkach, kto dokonuje szyfrowania, jak są wymieniane klucze szyfrujące itd.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl