Inspektor ochrony danych może wykonywać pracę lub świadczyć usługi na rzecz więcej niż jednej samorządowej jednostki organizacyjnej – i w praktyce najczęściej tak się dzieje. Jaki wpływ ma to na jego wynagrodzenie?
RODO przewiduje możliwość powołania jednego wspólnego inspektora ochrony danych m.in. dla kilku organów lub podmiotów publicznych – z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej i wielkości. Nie oznacza to jednak, że jednostka samorządowa może jednostronnie nałożyć na inspektora ochrony danych obowiązek wykonywania zadań także na rzecz innych jednostek. Dotyczy to zarówno umowy o pracę, jak i cywilnoprawnej. Jeśli więc inspektor ochrony danych ma wykonywać np. zadania na rzecz szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, wówczas powinno to zostać wskazane w umowie.
Zarówno umowa o pracę, jak i zlecenie powinny precyzyjnie określać zadania inspektora ochrony danych – zarówno wymienione w art. 39 ust. 1 RODO (powinny być oczywiście sprecyzowane), jak i ewentualne dodatkowe. W interesie inspektora leży, by obowiązki te były maksymalnie sprecyzowane. Nie należy zgadzać się na zapisy typu „wykonywanie innych zadań zleconych” lub inne podobne.
W grę wchodzi nie tylko zmiana warunków dotychczasowej umowy o pracę lub cywilnoprawnej, ale także zawarcie nowej, odrębnej umowy z jednostką, w której IOD miałby wykonywać zadania. Wybór rozwiązania zależy od IOD i jego kontrahenta.
Warto zauważyć, że przepisy prawa nie nakładają na administratora obowiązku zwiększenia wynagrodzenia administratora w przypadku poszerzenia zakresu jego obowiązków. Dotyczy to zarówno umowy o pracę, jak i zlecenia. Z tego względu jedynym sposobem uzyskania dodatkowego wynagrodzenia jest renegocjacja warunków umowy, jaka była zawarta z jednostką samorządową.
Inspektorowi ochrony danych nie przysługuje żadne roszczenie o podwyższenie tego wynagrodzenia w związku z rozszerzonym zakresem zadań. To od inspektora zależy, czy zgodzi się na poszerzenie obowiązków i zaproponowaną podwyżkę. W rozmowie z pracodawcą można posłużyć się argumentem, że pracodawca ciągle więcej zaoszczędza na niezatrudnianiu kolejnych IOD, niż będzie go kosztowała podwyżka dla dotychczasowego IOD. Powinny więc istnieć konkretne środki finansowe zaoszczędzone przez gminę na ustanowieniu wspólnego inspektora ochrony danych.
Z drugiej strony nie jest tak, że inspektor ochrony danych może mieć dowolnie zaniżone wynagrodzenie. Jeżeli wysokość jego wynagrodzenia nie będzie adekwatna do nałożonych na niego obowiązków, wówczas niekiedy świadczy to o fasadowości tej instytucji. A to może już zwrócić uwagę kontrolerów UODO, co jest dobrym argumentem w rozmowach z władzami samorządowymi.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl