Dane osobowe przetwarzane na Facebooku nie będą mogły być wykorzystywane w dotychczasowym zakresie do tworzenia spersonalizowanych reklam. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie austriackiego aktywisty Maximiliana Schremsa.
Opracowanie: Michał Kowalski
Trybunał Sprawiedliwości UE zajął się sprawą w związku z pytaniami skierowanymi do Trybunału przez austriacki sąd rozpoznający sprawę Maximiliana Schremsa przeciwko firmie Meta. Właścicielowi Facebooka zarzucono naruszenie RODO polegające na nieograniczonym przetwarzaniu danych osobowych użytkowników w celu tworzenia spersonalizowanych reklam. Były to dane gromadzone m.in. za pośrednictwem plików cookies.
TSUE w wydanym 4 października wyroku orzekł, że dane osobowe użytkowników Facebooka nie mogą być przechowywane bezterminowo w celu tworzenia spersonalizowanych reklam. Przetwarzanie ich bez ograniczeń czasowych i rozróżnienia rodzaju danych jest w ocenie Trybunału niedopuszczalne.
Komentując orzeczenie TSUE, przedstawiciele firmy Meta stwierdzili, że użytkownicy Facebooka mają możliwość zarządzania zakresem przetwarzania ich danych osobowych poprzez „dostęp do szerokiego zakresu ustawień i narzędzi”. Z kolei pełnomocnik Maximiliana Schremsa stwierdziła, że w następstwie wyroku Meta będzie musiała znacząco ograniczyć przetwarzanie danych osobowych do celów reklamowych – nawet wówczas, gdy użytkownicy platformy wyrażą zgodę na to przetwarzanie.
Zarówno Meta jak i inni właściciele portalu społecznościowych będą musieli wprowadzić precyzyjne reguły usuwania danych osobowych użytkowników.
PAP
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl