Aż 40 mln euro – tyle wyniosła kara wymierzona francuskiej firmie Criteo, która przetwarzała dane osobowe, stosując reklamę behawioralną. W związku z rozwiązaniami przyjętymi przez Criteo doszło do licznych naruszeń RODO.
Francuska firma CRITEO śledziła aktywność użytkowników w internecie, aby na tej podstawie dokonać ich profilowania i skierować do nich spersonalizowaną reklamę. Wykorzystywała do tego pliki cookies (tracker CRITEO), który był umieszczany na urządzeniach użytkowników odwiedzających strony internetowe partnerów CRITEO. W związku z przetwarzaniem danych w ramach reklamy behawioralnej na CRITEO złożone zostało kilka skarg.
CNIL (francuski organ nadzorczy) w toku postępowania stwierdził 6 istotnych naruszeń RODO.
niewykazanie, że reklama behawioralna była stosowana na podstawie zgody na przetwarzanie danych (art. 7 ust. 1 RODO), |
Za gromadzenie zgód odpowiadali partnerzy firmy CRITEO. Firma nie była jednak w stanie wykazać, czy i od kogo takie zgody pozyskano. Administrator nie zadbał także o weryfikację, czy jego partnerzy prawidłowo pozyskali zgody na przetwarzanie. |
niespełnienie obowiązku informacyjnego i przez to naruszenie reguły przejrzystości (art. 12, 13 RODO), |
W polityce prywatności firmy nie zawarto wszystkich celów przetwarzania. Niektóre cele były zaś nieprecyzyjne. |
uniemożliwienie prawa dostępu do danych (art. 15 RODO). |
Informacje o przetwarzaniu danych były niekompletne. Były też trudne do zrozumienia. |
uniemożliwienie wycofania zgody na przetwarzanie (art. 7 ust. 3 RODO) uniemożliwienie usunięcia danych na żądanie (art. 17 RODO) |
Wskutek cofnięcia zgody na przetwarzanie danych firma jedynie zaprzestawała wyświetlania użytkownikowi spersonalizowanych reklam. Dane osobowe użytkowników nie były jednak usuwane. |
brak umowy pomiędzy współadministratorami (art. 26 RODO). |
Umowa pomiędzy Criteo a jej partnerami nie określała obowiązków administratorów w stosunku do wymagań przewidzianych w ROOD a mianowicie:
|
To wszystko złożyło się na wysoką karę w kwocie 40 mln euro. Stosowanie reklamy behawioralnej dotyczyło bowiem bardzo dużej liczby osób i obejmowało szeroki zakres danych osobowych.
Przeczytaj także: Reklama behawioralna w kontekście RODO
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl