Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Prezes UODO przypomina: przetwarzanie danych osobowych w takiej formie wymaga spełnienia rygorystycznych warunków. Kamery nasobne mają poprawić bezpieczeństwo ratowników w czasie interwencji, zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia ich zdrowia lub życia. Jednak ich stosowanie wiąże się z rejestracją danych osobowych – w tym danych szczególnych kategorii, takich jak informacje o stanie zdrowia pacjentów. To oznacza, że administrator danych osobowych musi spełnić określone wymogi wynikające z RODO, Konstytucji RP oraz Karty Praw Podstawowych UE.
Monitoring audiowizyjny w tak wrażliwym środowisku, jakim jest ratownictwo medyczne, może naruszać prywatność pacjentów, osób trzecich, a także samych ratowników – dlatego jego wdrożenie wymaga szczególnej rozwagi, oceny skutków dla ochrony danych oraz prawidłowego wyważenia interesu publicznego i praw jednostki.
W ostatnim czasie pojawiły się publiczne sygnały o planach wdrożenia kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Celem tego rozwiązania ma być poprawa ich fizycznego bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście doniesień medialnych o agresji wobec zespołów ratowniczych w trakcie interwencji.
Jednak monitoring audiowizyjny ratowników medycznych to nie tylko narzędzie ochrony, ale również potencjalnie głęboka ingerencja w prawo do prywatności – zarówno samych ratowników, jak i pacjentów, a często także osób trzecich obecnych na miejscu zdarzenia.
Na potrzebę ostrożnego podejścia zwrócił uwagę Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który skierował w tej sprawie oficjalne wystąpienie do Minister Zdrowia. Również Krajowa Sekcja Pogotowia Ratunkowego i Ratownictwa Medycznego NSZZ „Solidarność” w piśmie do UODO wskazała, że zastosowanie kamer narusza konstytucyjne prawa pracowników i pacjentów.
Zgodnie z RODO, dane osobowe dotyczące zdrowia należą do szczególnych kategorii danych. Ich przetwarzanie jest dopuszczalne m.in. na podstawie:
art. 6 ust. 1 lit. c i e w zw. z art. 6 ust. 3 RODO – obowiązek prawny lub zadania realizowane w interesie publicznym,
art. 9 ust. 2 i 3 RODO – w tym przypadku: zapewnienie opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa publicznego lub obrony roszczeń.
Jednak nawet jeśli przetwarzanie jest uzasadnione, administrator danych osobowych musi zapewnić, że rozwiązanie jest konieczne, proporcjonalne i zgodne z Konstytucją RP oraz Kartą Praw Podstawowych UE.
Konstytucja RP jasno określa warunki ograniczenia praw jednostki:
art. 31 ust. 3 – ograniczenia mogą być wprowadzane tylko wtedy, gdy są konieczne i proporcjonalne,
art. 51 ust. 2 i 5 – ochrona danych osobowych, w tym obowiązek ustawowego określenia zasad ich gromadzenia i przetwarzania,
art. 30 – nakaz poszanowania godności człowieka.
Z kolei Karta Praw Podstawowych UE (art. 7 i 8) chroni prawo do prywatności i ochrony danych osobowych, które mogą być ograniczone wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne i służy realizacji uzasadnionego interesu publicznego.
Każde planowane rozwiązanie prawne w zakresie monitoringu audiowizyjnego powinno być poprzedzone oceną skutków dla ochrony danych (DPIA) zgodnie z art. 35 RODO. Ocena ta pozwala:
opisać procesy przetwarzania danych osobowych,
ocenić ich konieczność i proporcjonalność,
oszacować ryzyko dla praw i wolności osób fizycznych.
Zgodnie z art. 35 ust. 10 RODO, przeprowadzenie DPIA jest szczególnie istotne w procesie legislacyjnym.
Monitoring podczas działań ratowniczych może ujawniać dane osobowe dotyczące zdrowia, sytuacje domowe, rodzinne, emocjonalne – często w bardzo trudnych okolicznościach. Ochrona godności pacjenta wynika zarówno z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, jak i z przepisów Konstytucji RP.
Z drugiej strony, ratownik medyczny jako pracownik również ma prawo do prywatności oraz ochrony danych osobowych – gwarantowane m.in. przez Kodeks pracy.
Wprowadzenie kamer nasobnych musi więc uwzględniać wyważenie interesu publicznego (zapewnienie bezpieczeństwa interwencji) z prawem do ochrony danych osobowych i prawem do prywatności. Bez tego balansowania trudno będzie uznać takie rozwiązanie za zgodne z przepisami RODO i Konstytucji.
Checklista dla Administratora Danych Osobowych (ADO) – Monitoring audiowizyjny ratowników medycznych
Obszar |
Pytanie kontrolne |
Tak/Nie |
Uwagi |
Ocena potrzeby monitoringu |
Czy istnieje uzasadnienie braku skuteczności innych, mniej inwazyjnych metod zapewnienia bezpieczeństwa? |
||
Czy monitoring jest konieczny i proporcjonalny do celów, jakie ma realizować? |
|||
Podstawa prawna przetwarzania |
Czy wskazano konkretną podstawę prawną zgodną z art. 6 ust. 1 lit. c lub e RODO? |
||
Czy monitoring dotyczy danych szczególnej kategorii (np. danych zdrowotnych) zgodnie z art. 9 RODO? |
|||
Ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) |
Czy przeprowadzono ocenę skutków dla ochrony danych zgodnie z art. 35 RODO? |
||
Czy DPIA wykazała konieczność oraz proporcjonalność planowanych działań? |
|||
Czy zidentyfikowano ryzyka dla praw i wolności osób, których dane dotyczą? |
|||
Zgodność z Konstytucją i Kartą Praw |
Czy zapewniono zgodność z art. 31 ust. 3 oraz art. 51 ust. 2 i 5 Konstytucji RP? |
||
Czy spełnione są warunki określone w art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych UE? |
|||
Zasady minimalizacji danych i celu |
Czy dane zbierane są wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji celów monitoringu? |
||
Czy określono okres przechowywania danych oraz sposób ich bezpiecznego usuwania? |
|||
Poszanowanie praw pacjentów i ratowników |
Czy zapewniono ochronę godności i intymności pacjenta (art. 30 Konstytucji, ustawa o prawach pacjenta)? |
||
Czy uwzględniono prawa pracownicze ratowników zgodnie z Kodeksem pracy? |
|||
Informowanie osób objętych monitoringiem |
Czy osoby objęte monitoringiem są odpowiednio poinformowane o jego stosowaniu? |
||
Czy udostępniono obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13/14 RODO? |
|||
Zabezpieczenie danych |
Czy zastosowano środki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo danych (art. 32 RODO)? |
ADO musi wykazać, że przetwarzanie danych w ramach monitoringu audiowizyjnego jest legalne, uzasadnione i odbywa się z poszanowaniem praw wszystkich stron – zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego.
www.uodo.gov.pl, DPNT.413.13.2025
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl