Aktualny

Monitoring audiowizyjny ratowników medycznych – jak chronić dane pacjentów i pracowników

Dodano: 25 kwietnia 2025
Monitoring audiowizyjny ratowników medycznych – jak chronić dane pacjentów i pracowników

Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Prezes UODO przypomina: przetwarzanie danych osobowych w takiej formie wymaga spełnienia rygorystycznych warunków. Kamery nasobne mają poprawić bezpieczeństwo ratowników w czasie interwencji, zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia ich zdrowia lub życia. Jednak ich stosowanie wiąże się z rejestracją danych osobowych – w tym danych szczególnych kategorii, takich jak informacje o stanie zdrowia pacjentów. To oznacza, że administrator danych osobowych musi spełnić określone wymogi wynikające z RODO, Konstytucji RP oraz Karty Praw Podstawowych UE.

Monitoring audiowizyjny w tak wrażliwym środowisku, jakim jest ratownictwo medyczne, może naruszać prywatność pacjentów, osób trzecich, a także samych ratowników – dlatego jego wdrożenie wymaga szczególnej rozwagi, oceny skutków dla ochrony danych oraz prawidłowego wyważenia interesu publicznego i praw jednostki.

Monitoring audiowizyjny ratowników medycznych – potrzeba czy nadmierna ingerencja?

W ostatnim czasie pojawiły się publiczne sygnały o planach wdrożenia kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Celem tego rozwiązania ma być poprawa ich fizycznego bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście doniesień medialnych o agresji wobec zespołów ratowniczych w trakcie interwencji.

Jednak monitoring audiowizyjny ratowników medycznych to nie tylko narzędzie ochrony, ale również potencjalnie głęboka ingerencja w prawo do prywatności – zarówno samych ratowników, jak i pacjentów, a często także osób trzecich obecnych na miejscu zdarzenia.

Stanowisko UODO i związki zawodowe ratowników

Na potrzebę ostrożnego podejścia zwrócił uwagę Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który skierował w tej sprawie oficjalne wystąpienie do Minister Zdrowia. Również Krajowa Sekcja Pogotowia Ratunkowego i Ratownictwa Medycznego NSZZ „Solidarność” w piśmie do UODO wskazała, że zastosowanie kamer narusza konstytucyjne prawa pracowników i pacjentów.

Dane osobowe dotyczące zdrowia – przetwarzanie pod szczególną ochroną

Zgodnie z RODO, dane osobowe dotyczące zdrowia należą do szczególnych kategorii danych. Ich przetwarzanie jest dopuszczalne m.in. na podstawie:

  • art. 6 ust. 1 lit. c i e w zw. z art. 6 ust. 3 RODO – obowiązek prawny lub zadania realizowane w interesie publicznym,

  • art. 9 ust. 2 i 3 RODO – w tym przypadku: zapewnienie opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa publicznego lub obrony roszczeń.

Jednak nawet jeśli przetwarzanie jest uzasadnione, administrator danych osobowych musi zapewnić, że rozwiązanie jest konieczne, proporcjonalne i zgodne z Konstytucją RP oraz Kartą Praw Podstawowych UE.

Konstytucyjne granice ingerencji w prywatność

Konstytucja RP jasno określa warunki ograniczenia praw jednostki:

  • art. 31 ust. 3 – ograniczenia mogą być wprowadzane tylko wtedy, gdy są konieczne i proporcjonalne,

  • art. 51 ust. 2 i 5 – ochrona danych osobowych, w tym obowiązek ustawowego określenia zasad ich gromadzenia i przetwarzania,

  • art. 30 – nakaz poszanowania godności człowieka.

Z kolei Karta Praw Podstawowych UE (art. 7 i 8) chroni prawo do prywatności i ochrony danych osobowych, które mogą być ograniczone wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne i służy realizacji uzasadnionego interesu publicznego.

Obowiązkowa ocena skutków dla ochrony danych (DPIA)

Każde planowane rozwiązanie prawne w zakresie monitoringu audiowizyjnego powinno być poprzedzone oceną skutków dla ochrony danych (DPIA) zgodnie z art. 35 RODO. Ocena ta pozwala:

  • opisać procesy przetwarzania danych osobowych,

  • ocenić ich konieczność i proporcjonalność,

  • oszacować ryzyko dla praw i wolności osób fizycznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 RODO, przeprowadzenie DPIA jest szczególnie istotne w procesie legislacyjnym.

Poszanowanie intymności pacjentów i praw pracowniczych ratowników

Monitoring podczas działań ratowniczych może ujawniać dane osobowe dotyczące zdrowia, sytuacje domowe, rodzinne, emocjonalne – często w bardzo trudnych okolicznościach. Ochrona godności pacjenta wynika zarówno z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, jak i z przepisów Konstytucji RP.

Z drugiej strony, ratownik medyczny jako pracownik również ma prawo do prywatności oraz ochrony danych osobowych – gwarantowane m.in. przez Kodeks pracy.

Obowiązek wyważenia interesów – prawo a praktyka

Wprowadzenie kamer nasobnych musi więc uwzględniać wyważenie interesu publicznego (zapewnienie bezpieczeństwa interwencji) z prawem do ochrony danych osobowych i prawem do prywatności. Bez tego balansowania trudno będzie uznać takie rozwiązanie za zgodne z przepisami RODO i Konstytucji.

Checklista dla Administratora Danych Osobowych (ADO) – Monitoring audiowizyjny ratowników medycznych

Obszar

Pytanie kontrolne

Tak/Nie

Uwagi

Ocena potrzeby monitoringu

Czy istnieje uzasadnienie braku skuteczności innych, mniej inwazyjnych metod zapewnienia bezpieczeństwa?

   
 

Czy monitoring jest konieczny i proporcjonalny do celów, jakie ma realizować?

   

Podstawa prawna przetwarzania

Czy wskazano konkretną podstawę prawną zgodną z art. 6 ust. 1 lit. c lub e RODO?

   
 

Czy monitoring dotyczy danych szczególnej kategorii (np. danych zdrowotnych) zgodnie z art. 9 RODO?

   

Ocena skutków dla ochrony danych (DPIA)

Czy przeprowadzono ocenę skutków dla ochrony danych zgodnie z art. 35 RODO?

   
 

Czy DPIA wykazała konieczność oraz proporcjonalność planowanych działań?

   
 

Czy zidentyfikowano ryzyka dla praw i wolności osób, których dane dotyczą?

   

Zgodność z Konstytucją i Kartą Praw

Czy zapewniono zgodność z art. 31 ust. 3 oraz art. 51 ust. 2 i 5 Konstytucji RP?

   
 

Czy spełnione są warunki określone w art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych UE?

   

Zasady minimalizacji danych i celu

Czy dane zbierane są wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji celów monitoringu?

   
 

Czy określono okres przechowywania danych oraz sposób ich bezpiecznego usuwania?

   

Poszanowanie praw pacjentów i ratowników

Czy zapewniono ochronę godności i intymności pacjenta (art. 30 Konstytucji, ustawa o prawach pacjenta)?

   
 

Czy uwzględniono prawa pracownicze ratowników zgodnie z Kodeksem pracy?

   

Informowanie osób objętych monitoringiem

Czy osoby objęte monitoringiem są odpowiednio poinformowane o jego stosowaniu?

   
 

Czy udostępniono obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13/14 RODO?

   

Zabezpieczenie danych

Czy zastosowano środki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo danych (art. 32 RODO)?

   
Uwaga

ADO musi wykazać, że przetwarzanie danych w ramach monitoringu audiowizyjnego jest legalne, uzasadnione i odbywa się z poszanowaniem praw wszystkich stron – zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego.

Źródło:

www.uodo.gov.pl, DPNT.413.13.2025

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x