Publikacja danych dziecka bez odpowiednich zabezpieczeń może mieć tragiczne konsekwencje – zarówno prawne, jak i społeczne. Rozgłośnie radiowe oraz inne media zobowiązane są do stosowania zasad ochrony danych osobowych, nawet jeśli działają w ramach tworzenia materiałów prasowych. Sprawdź, jakie obowiązki ciążą na administratorach danych w mediach, jak powinna wyglądać analiza ryzyka, oraz w jaki sposób należy zabezpieczać materiały prasowe zawierające dane osobowe, by uniknąć naruszeń i odpowiedzialności karnej.
W związku ze sprawą Polskiego Radia Szczecin, które zostało ukarane administracyjną karą finansową za brak odpowiednich procedur w przetwarzaniu danych osobowych, Prezes UODO ponownie przypomina o obowiązkach ciążących na mediach publicznych.
„Proszę o zwrócenie uwagi likwidatorom spółek radiofonii regionalnej Polskiego Radia, że łamanie prawa o ochronie danych osobowych nie tylko narusza prawa i wolności, ale tworzy zagrożenie dla zdrowia i życia” – podkreślił prezes UODO Mirosław Wróblewski w piśmie do Pawła Majchera, likwidatora Polskiego Radia.
Kontrola przeprowadzona po ujawnieniu danych dziecka, które następnie popełniło samobójstwo, wykazała poważne nieprawidłowości w zakresie przetwarzania danych osobowych w Polskim Radiu Szczecin. Mimo że dziennikarze, przygotowując materiały prasowe, korzystają z wyłączeń wynikających z art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych, nie zwalnia ich to z obowiązku ochrony praw osób, których dane przetwarzają.
Administrator danych – w tym przypadku kierownictwo rozgłośni radiowej – jest zobowiązany do wdrożenia odpowiednich polityk i procedur regulujących przetwarzanie danych. Obejmuje to m.in.:
dokumentację zasad przetwarzania danych osobowych,
określenie obowiązków pracowników,
zastosowanie metod zabezpieczających dane,
obowiązek zachowania tajemnicy.
Dodatkowo konieczne jest przeprowadzenie analizy ryzyka, która uwzględni charakter danych (np. dane dziecka), potencjalne zagrożenia i skutki nieuprawnionego ujawnienia informacji.
Publikacja danych dziecka – nawet bez imienia i nazwiska – może prowadzić do identyfikacji osoby i jej wtórnej wiktymizacji. Dlatego niezbędne jest, by rozgłośnie posiadały jasno określone procedury postępowania z materiałami prasowymi zawierającymi dane osobowe. Powinny one regulować:
zasady anonimizacji,
sposób dokumentowania zgód,
odpowiedzialność za publikację.
Brak takich rozwiązań może prowadzić nie tylko do naruszenia przepisów RODO, ale również do tragicznych konsekwencji zdrowotnych i psychologicznych dla osób, których dane zostały ujawnione.
www.uodo.gov.pl, decyzja Prezesa UODO DKN.5101.42.2025
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl