Karę 10 tys. zł wymierzył Prezes UODO Stołecznemu Ośrodkowi dla Osób Nietrzeźwych. Była ona wynikiem bezpodstawnego nagrywania dźwięku w ramach monitoringu wizyjnego.
Sprawa trafiła do UODO w związku ze skargą, w której zarzucono administratorowi rejestrowanie dźwięku w ramach monitoringu bez podstawy prawnej. Administrator wyjaśniał, że ma to na celu sprawowanie stałego nadzoru nad osobami doprowadzonymi w celu wytrzeźwienia dla zapewnienia im bezpieczeństwa. Wskazał też, że zapis dźwięku jest przechowywany od 30 do 60 dni, chyba że nagranie jest zabezpieczone jako dowód w toczącym się postępowaniu. W tym zakresie powołał się na realizację obowiązku prawnego jako podstawę przetwarzania (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).
Organ nadzorczy nie zgodził się z tym stanowiskiem. Uznał, że nagrywanie dźwięku było działaniem nadmiarowym, którego nie można było oprzeć na przepisach RODO jak i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Ustawodawca nie rozstrzygnął kwestii nagrywania dźwięku celem zapewnienia bezpieczeństwa nietrzeźwym. Nie ma podstaw do uznania legalności takiego rozwiązania.
Jak wskazał Prezes UODO, nagrania audiowizualne ingerują w większym stopniu w prywatność podmiotów danych niż same nagrania obrazu. Wynika to z wytycznych 3/19 Europejskiej Rady Ochrony Danych w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia wideo. W wytycznych wskazano też, jakie działania nie są niezbędne do prowadzenia monitoringu.
W ramach monitoringu nie jest konieczne:
Dlatego właśnie nagranie dźwięku należało uznać za działanie nadmiarowe, wykraczające poza cel przetwarzania danych przez ośrodek. Tym bardziej, że nagrania zawierały głosy osób znajdujących się w stanie upojenia alkoholowego, które bardzo często nie mogą świadomie formułować wypowiedzi. Innymi słowy, było to bezcelowe.
W ocenie organu nadzorczego ośrodek nie mógł powołać się na art. 6 ust. 1 lit. c RODO jako podstawę przetwarzania danych. Żaden przepis powszechnie obowiązującego prawa nie przewiduje bowiem obowiązku rejestracji dźwięku przez tego typu jednostki.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl