300 tys. euro – tyle wyniosła administracyjna kara pieniężna dla niemieckiego banku, który dopuścił się naruszenia ochrony danych w związku z profilowaniem danych klienta. Bank nie spełnił bowiem obowiązków względem swojego klienta w związku z oceną jego zdolności kredytowej.
Sprawa dotyczyła niemieckiego banku, który automatycznie odrzucił wniosek swojego klienta o wydanie karty kredytowej. Bank podjął tę decyzję, dokonując profilowania klienta (oceniając jego zdolność kredytową na podstawie takich danych osobowych jak dane o dochodach i zawodzie). Klient miał zastrzeżenia do decyzji, a nie mógł poznać jej uzasadnienia. Bank poinformował go jedynie o ogólnych zasadach scoringu, nie odnosząc ich jednak do konkretnego przypadku. W szczególności bank nie podał na podstawie jakich danych odmówił wydania karty kredytowej. Dlatego klient złożył skargę do berlińskiego organu nadzorczego.
Obowiązkiem administratora w związku ze zautomatyzowanym przetwarzaniem danych w tym profilowaniem jest wdrożenie właściwych środków ochrony praw, wolności i prawnie uzasadnionych interesów podmiotu danych. Chodzi tu o prawo do:
uzyskania interwencji ludzkiej ze strony administratora,
wyrażenia własnego stanowiska,
zakwestionowania tej decyzji.
W przypadku odrzucenia wniosku bank powinien poinformować klienta oprzyczynach odrzucenia przy podejmowaniu zautomatyzowanej decyzji w sprawie wniosku o wydanie karty kredytowej. Chodzi tu konkretnie o:
podstawę danych,
czynniki decyzyjne,
kryteria odrzucenia w indywidualnym przypadku.
Jak ustalił niemiecki organ nadzorczy, bank tych uprawnień wobec swojego klienta nie zrealizował. Uzasadnienie odmowy przyznania karty kredytowej było bowiem lakoniczne i właściwie uniemożliwiało klientowi zakwestionowanie decyzji banku. Administratorowi zarzucono też naruszenie reguły przejrzystości i nieudzielenie informacji o zautomatyzowanym przetwarzaniu danych (art. 15 ust. 1 lit. h RODO).
Na żądanie osoby, której dane dotyczą, należy podać informacje o:
zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu,
zasadach ich podejmowania,
znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla podmiotu danych.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl