Arkusz organizacyjny szkoły stanowi dokument urzędowy, zawierający dane publiczne. Udostępniając go nauczycielom, nie należy anonimizować zawartych w nim danych osobowych.
Z porady dowiesz się:
Arkusz organizacyjny szkoły określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Projekt arkusza organizacyjnego szkoły jest przygotowywany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, a zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w nim m.in. liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Arkusz organizacyjny szkoły służąc w szczególności rozplanowaniu liczby oraz rozkładu godzin lekcyjnych zawiera liczne dane osobowe tj. imiona, nazwiska, stopnie awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć.
W orzecznictwie sądowym prezentowane jest jednolite stanowisko, że zarówno sam projekt arkusza organizacyjnego sporządzony przez dyrektora szkoły, jak i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę projekt stanowi dokument urzędowy, zawierający dane o charakterze publicznym (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 października 2013 r. II SAB/Kr 156/13 i z 30 stycznia 2017 r. II SAB/Kr 207/16; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 30.11.2016 r. II SAB/Sz 90/16). Oczywiście sam fakt zakwalifikowania danego dokumentu jako informacji publicznej nie przesądza automatycznie o obowiązku jego udostępnienia. W art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej przewidziano, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Jednakże ograniczenie ze względu na prywatność osoby fizycznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne. Nauczyciel uczący w szkole publicznej uznawany jest jednakże za osobę pełniącą funkcję publiczną (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 5 lipca 2013 r. II SAB/Łd 49/13).
Reasumując, arkusz organizacyjny szkoły może zostać udostępniony nauczycielom bez konieczności anonimizacji zawartych w nim danych osobowych. Jeśli chodzi o formę, sposób i zakres udostępnienia to zależy oczywiście od żądania wnioskodawcy. Formą udostępnienia informacji może być np. wykonanie kserokopii, skanu, fotografii, wydruku, zgranie informacji na pliki elektroniczne, na dyski przenośne itp.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl