Rekrutacja pracowników wiąże się oczywiście z przetwarzaniem danych osobowych. Tym bardziej takie przetwarzanie jest konieczne w podmiotach publicznych, zwłaszcza gdy zatrudnienie pracownika musi być poprzedzone przeprowadzeniem procedury naboru alby gdy kandydat na określone stanowisko musi spełnić dodatkowe wymogi. Sprawdź, jakich zasad przetwarzania danych należy przestrzegać w związku z rekrutacją pracowników w podmiotach publicznych.
Rekrutacja pracowników - jakie dane osobowe pozyskać w podmiocie publicznym
W toku rekrutacji przetwarzane są dane osobowe kandydatów do zatrudnienia:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe wskazane przez taką osobę,
- wykształcenie,
- kwalifikacje zawodowe,
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Przy czym danych wymienionych w pkt 4-6 można żądać tylko, jeśli jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Przykład
Do zatrudnienia na stanowisku referenta wymagana jest wykształcenie średnie. Konieczne jest więc przetwarzanie danych osobowych dotyczących wykształcenia kandydata do zatrudnienia na to stanowisko.
Katalog tych danych osobowych będzie jednak rozszerzony w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach (art. 221 § 4 Kodeksu pracy). Otóż można żądać innych danych niż ww., gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.