Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.
Marketing bezpośredni a prawnie uzasadniony interes administratora - zgoda na przetwarzanie danych osobowych niepotrzebna
Jedną z przesłanek przetwarzania danych osobowych jest konieczność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Właśnie ta mało precyzyjnie określona przesłanka może być uznana za podstawę przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, a konkretnie marketingu bezpośredniego (motyw 47 RODO). Zasadniczo więc zgoda na marketing bezpośredni (lub inny) nie jest wymagana. Niemniej jednak nie w każdym przypadku.
Kiedy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z marketingiem
Przede wszystkim administrator danych osobowych nie może powołać się na przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia unijnego, gdy nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych (w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem). Przesłanka z art. 6 ust. 1 lit. f RODO nie znajdzie też zastosowania w przypadku marketingu innego niż bezpośredni. Poza tym przepis ten nie może być wykorzystywany w przypadku przetwarzania:
którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań (właściwa jest wówczas podstawa z art. 6 ust. 1 lit. e RODO);
szczególnych kategorii danych osobowych, a także danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa – podstawy prawne przetwarzania tych grup danych osobowych regulują bowiem odrębne przepisy (zob. art. 9-10 RODO);
polegającego na profilowaniu, gdyż co do zasady możliwe jest ono za zgodą osoby, której dane dotyczą (czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
Z tematu tygodnia dowiesz się:
na jakiej podstawie przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych,
kiedy przetwarzanie danych w celach marketingowych nie będzie możliwe,
jak zareagować, gdy podmiot danych zgłosi sprzeciw,
jak zrealizować obowiązek informacyjny w związku z prowadzeniem marketingu bezpośredniego,
kiedy potrzebna jest zgoda na marketing.
© Portal Poradyodo.pl