Aktualny

Zgoda marketingowa wymagana do badania satysfakcji klienta (wyrok WSA)

Dodano: 7 lutego 2023
80df8e249e8b05a0fa48b69fb5bf21af0b6da13b-xlarge (2)

Badanie satysfakcji klienta stanowi informację handlową. Dlatego przedsiębiorca w celu przeprowadzenia takiego badania musi najpierw uzyskać zgodę marketingową. Obowiązek taki istnieje nawet wtedy, gdy przetwarzanie danych osobowych jest oparte na uzasadnionym interesie administratora. Takie wnioski wysnuł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w nieprawomocnym wyroku z 18 listopada 2022 r.

Badania marketingowe mimo braku zgody klienta

Wyrok WSA może mieć istotne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Dotyczy on sprawy, w której taki przedsiębiorca wysłał do konsumenta ankietę z prośbą o ocenę zakupionego towaru. Działania w celu badania poziomu zadowolenia klienta zostały podjęte mimo braku jego zgody na przetwarzanie danych oraz zgody marketingowej. W związku z tym klient złożył skargę do Prezesa UODO.

PUODO: uzasadniony interes administratora czyni zgodę marketingową zbędną

Organ nadzorczy uznał, że badanie satysfakcji klientów jest elementem marketingu bezpośredniego. Pomaga bowiem „w ustalaniu strategii przedsiębiorstwa oraz zwiększaniu wpływów i udziału w rynku”. Wskazał też, że administrator nie musiał uzyskiwać w tej sytuacji akceptacji klienta, ponieważ przetwarzał dane w celach marketingowych na podstawie konieczności realizacji uzasadnionego interesu administratora danych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). W ocenie Prezesa UODO z tego powodu nie była wymagana także zgoda marketingowa z art. 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Brak weryfikacji uzasadnionego interesu administratora

Z decyzją tą nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który rozstrzygnął o jej uchyleniu. Sąd wskazał, że organ nadzorczy winien był ustalić, czy:

  •  wystąpił uzasadniony interes administratora,
  •  przetwarzanie danych osobowych było konieczne do realizacji tego interesu (w tym sprawdzić, czy możliwe byłaby sprawdzenie poziomu zadowolenia klienta bez przetwarzania adresu e-mail),
  •  czy nad interesem administratora nie przeważa interes, podstawowe prawa lub wolności podmiotu danych (test równowagi).

Tak się jednak nie stało i istnienie interesu administratora uprawniającego do przetwarzania danych osobowych zostało niejako z góry założone.

Zgoda marketingowa niezależna od uzasadnionego interesu ADO

Poza tym organ nadzorczy nie wziął pod uwagę art. 10 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z tym przepisem zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej (czyli takiej, na której otrzymywanie nie zgodził się odbiorca) skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Zdaniem Sądu niesłuszne było stwierdzenie, że pozyskanie zgody marketingowej w takiej sytuacji byłoby działaniem nadmiarowym.

Uwaga

To, że administrator w ocenie Prezesa UODO powołał się na podstawę przetwarzania z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, nie zwalniało go z konieczności pozyskania zgody marketingowej.

Co omawiane orzeczenie oznacza dla administratorów

Przedstawione orzeczenie WSA ma istotne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprawdzie wykładnia sądu nie jest wiążąca i może budzić pewne kontrowersje. Chodzi tu zwłaszcza o uznanie badania satysfakcji za informację handlową. Wszak zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy jest to informacja przeznaczona jedynie do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy. Z drugiej strony nie można wykluczać, że właśnie w tym kierunku pójdzie linia orzecznicza.

Uwaga

Przedsiębiorcy powinni z ostrożności rozważyć uzyskiwanie w pierwszej kolejności zgody marketingowej przed wysyłaniem zapytania o ocenę zakupionego produktu do klienta.

  •  wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 listopada 2022 r. (II SA/Wa 715/22)

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x