Badanie satysfakcji klienta stanowi informację handlową. Dlatego przedsiębiorca w celu przeprowadzenia takiego badania musi najpierw uzyskać zgodę marketingową. Obowiązek taki istnieje nawet wtedy, gdy przetwarzanie danych osobowych jest oparte na uzasadnionym interesie administratora. Takie wnioski wysnuł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w nieprawomocnym wyroku z 18 listopada 2022 r.
Wyrok WSA może mieć istotne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Dotyczy on sprawy, w której taki przedsiębiorca wysłał do konsumenta ankietę z prośbą o ocenę zakupionego towaru. Działania w celu badania poziomu zadowolenia klienta zostały podjęte mimo braku jego zgody na przetwarzanie danych oraz zgody marketingowej. W związku z tym klient złożył skargę do Prezesa UODO.
Organ nadzorczy uznał, że badanie satysfakcji klientów jest elementem marketingu bezpośredniego. Pomaga bowiem „w ustalaniu strategii przedsiębiorstwa oraz zwiększaniu wpływów i udziału w rynku”. Wskazał też, że administrator nie musiał uzyskiwać w tej sytuacji akceptacji klienta, ponieważ przetwarzał dane w celach marketingowych na podstawie konieczności realizacji uzasadnionego interesu administratora danych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). W ocenie Prezesa UODO z tego powodu nie była wymagana także zgoda marketingowa z art. 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Z decyzją tą nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który rozstrzygnął o jej uchyleniu. Sąd wskazał, że organ nadzorczy winien był ustalić, czy:
Tak się jednak nie stało i istnienie interesu administratora uprawniającego do przetwarzania danych osobowych zostało niejako z góry założone.
Poza tym organ nadzorczy nie wziął pod uwagę art. 10 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z tym przepisem zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej (czyli takiej, na której otrzymywanie nie zgodził się odbiorca) skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Zdaniem Sądu niesłuszne było stwierdzenie, że pozyskanie zgody marketingowej w takiej sytuacji byłoby działaniem nadmiarowym.
To, że administrator w ocenie Prezesa UODO powołał się na podstawę przetwarzania z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, nie zwalniało go z konieczności pozyskania zgody marketingowej.
Przedstawione orzeczenie WSA ma istotne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprawdzie wykładnia sądu nie jest wiążąca i może budzić pewne kontrowersje. Chodzi tu zwłaszcza o uznanie badania satysfakcji za informację handlową. Wszak zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy jest to informacja przeznaczona jedynie do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy. Z drugiej strony nie można wykluczać, że właśnie w tym kierunku pójdzie linia orzecznicza.
Przedsiębiorcy powinni z ostrożności rozważyć uzyskiwanie w pierwszej kolejności zgody marketingowej przed wysyłaniem zapytania o ocenę zakupionego produktu do klienta.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl