Administrator może przekazać pacjentowi część informacji w drodze telefonicznej z odesłaniem na stronę internetową. Może też nagrać automatyczny komunikat, niemniej jednak jest to rozwiązanie obarczone ryzykiem. Nie możemy także zapominać o obowiązku udokumentowania wykonania obowiązku informacyjnego.
Obowiązku informacyjnego należy dopełnić podczas pozyskiwania danych osobowych (art. 13 ust. 1 RODO). Oznacza to, że w przypadku zbierania danych osobowych w trakcie rejestracji telefonicznej pacjenta obowiązku informacyjnego należy dopełnić już w czasie tej rejestracji. Zakres informacji, jakie należy podać w ramach obowiązku informacyjnego, jest dość szeroki. W związku z tym niektórzy administratorzy danych (w przypadku pozyskiwania danych drogą elektroniczną) decydują się na przekazanie podczas rozmowy jedynie części informacji – np. kto jest administratorem danych, w jakim celu dane są przetwarzane, na jakiej podstawie prawnej czy jakie prawa przysługują osobom, których dane dotyczą – i jednocześnie poinformowanie, że pełną informację na temat przetwarzania danych osobowych można znaleźć na wskazanej stronie internetowej.
Można również rozważyć nagranie komunikatu z treścią obowiązku informacyjnego, który będzie odtwarzany przed nawiązaniem połaczenia – bądź alternatywnie po wybraniu odpowiedniego przycisku na klawiaturze telefonu przez klienta. Druga opcja może być jednak ryzykowna, gdyż istnieje ryzyko, że klient nie zapozna się z treścią obowiązku informacyjnego.
W przypadku rozmowy telefonicznej, gdy treść klauzuli informacyjnej jest odczytywana klientowi, można rozważyć nagrywanie takich rozmów, jednak należy pamiętać, że należy uzyskać zgodę klienta na takie nagrywanie. Można także opracować procedurę realizacji obowiązku informacyjnego, w której zostanie opisany sposób przekazywania informacji klientowi, co powinno wystarczyć do wykazania, że obowiązek informacyjny jest realizowany.
Administrator danych osobowych musi być w stanie wykazać, że realizuje obowiązki wynikające z RODO – w tym obowiązek informacyjny – zgodnie z zasadą rozliczalności (art. 5 ust. 2 RODO).
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl