Kierownik samorządowej jednostki organizacyjnej zwykle wydaje decyzje w imieniu organu nadrzędnego np. burmistrza. Decyzje te są wydawane niejednokrotnie jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Czy kierownik staje się wówczas odrębnym administratorem danych, czy też przetwarza dane w imieniu organu nadrzędnego.
Zgodnie z art. 4 pkt 7 RODO administratorem danych jest osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. W przypadku organów i podmiotów publicznych cele i środki przetwarzania przez te podmioty danych osobowych wynikają co do zasady z przepisów prawa, które określają ich zadania i kompetencje.
Przepisy prawa rozstrzygają, czy dany podmiot posiada status administratora w stosunku do danych osobowych przetwarzanych w związku z realizacją powierzonych ustawowo zadań (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada 2004 r., II SA/Wa 887/04). Tezy z tego wyroku zachowują aktualność do dziś.
Elementem decydującym o statusie administratora danych jest zatem rola w procesie przetwarzania danych, jaką danemu podmiotowi przyznają właściwe przepisy prawa. Zgodnie z art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy może upoważnić organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
Wskazany przepis stwarza zatem możliwość przenoszenia uprawnień wójta/burmistrza/prezydenta do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji na inne podmioty np. na kierowników jednostek organizacyjnych.
Upoważnienie tych innych podmiotów do załatwiania spraw następuje na mocy uchwały rady gminy.
Podmioty upoważnione na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym działają jednak we własnym imieniu, a nie w imieniu rady czy wójta, burmistrza, prezydenta – wskutek upoważnienia uzyskują status organu. W ślad za przekazaniem kompetencji orzeczniczych dochodzi do dekoncentracji uprawnień organu wykonawczego jako administratora danych.
Upoważnione podmioty stają się administratorami danych przetwarzanych w związku z załatwianiem spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
Natomiast w przypadku wykonywania przez kierownika jednostki organizacyjnej kompetencji orzeczniczych wójta/burmistrza/prezydenta z jego upoważnienia nie dochodzi do przekazania kompetencji prowadzenia postępowania administracyjnego między organami.
Administratorem danych przetwarzanych w ramach postępowań administracyjnych pozostaje wówczas wójt/burmistrz/prezydent.
W takiej sytuacji konieczne jest zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl