W nawiązaniu do niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UEw sprawie C- 61/22 Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych apeluje o zmianę krajowych przepisów dotyczących przechowywania danych biometrycznych w centralnym Rejestrze Dowodów Osobistych. Krajowe regulacje nie uwzględniają bowiem zasady proporcjonalności.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 marca 2024 r. w sprawie C- 61/22 Landeshauptstadt Wiesbaden dotyczył kwestii umieszczania i przechowywania odcisków palców w dowodach osobistych. We wskazanym wyroku TSUE unieważnił rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się. Unieważnienie nastąpiło z przyczyn proceduralnych i rodzi konieczność wydania nowego rozporządzenia do 1 stycznia 2027 r.. Istotne jest to jednak co innego.
Otóż Trybunał przedstawił dość istotne stanowisko dotyczące sposobu przetwarzania danych biometrycznych na potrzeby dowodów osobowych w Unii Europejskiej. W świetle tego stanowiska dowody te mają zawierać wizerunek twarzy i dwa odciski palców w interoperacyjnych formatach cyfrowych.
Ważne, by dane te pozostawały jedynie w dowodach osobistych i były natychmiast usuwane z krajowych baz danych, gdy obywatel odbierze dowód.
Na tej podstawie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazał, że w Polsce nie powinien funkcjonować w dotychczasowym kształcie centralny Rejestr Dowodów Osobistych. Wątpliwości budzi zwłaszcza przetwarzanie danych biometrycznych w zakresie odcisków palców w jednej scentralizowanej bazie. Generuje to wysokie ryzyko naruszenia praw i wolności osób, co z kolei czyni zasadnym przeprowadzenie oceny skutków dla ochrony danych (DPIA). Swoje stanowisko Prezes UODO wyraził w opinii.
Aktualnie Rejestr Dowodów Osobistych służy do gromadzenia danych biometrycznych w postaci wizerunku twarzy i dwóch odcisków palców (art. 55 ustawy o dowodach osobistych).
Jak wskazuje Prezes UODO, stanowisko przedstawione w wyroku TSUE powinno być uwzględnione przez polskiego ustawodawcę. Obecne rozwiązania ustawowe godzą bowiem w regułę proporcjonalności w zakresie ingerencji w prawo do prywatności oraz ochrony danych osobowych i realizacji celów tzw. interesu ogólnego w postaci walki z fałszowaniem dowodów osobistych i oszustw dotyczących tożsamości. Do realizacji tego celu w ocenie organu nadzorczego nie jest bowiem konieczne przechowywanie odcisków palców i wizerunku dla celów uzyskania dowodu osobistego w ww. rejestrze.
Uodo.gov.pl
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl