Czy dane autora projektu budowlanego stanowią informację publiczną i powinno się je udostępnić bez anonimizacji w Biuletynie Zamówień Publicznych? Dane potwierdzające uprawnienia zawierają imię, nazwisko, numer uprawnień, ale także adres zamieszkania, datę urodzenia, przynależność do izby samorządu zawodowego projektanta. Co z innymi danymi osobowymi? Sprawdź kiedy i jakie można ujawniać dane osobowe w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Problematyka przetwarzania danych osobowych pozyskanych w związku z udzieleniem zamówienia w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych jest bardzo obszerna. Generalnie, przetwarzanie danych osobowych zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych nie jest regulowane szczegółowo przepisami prawa, w tym ustawą o ochronie danych osobowych. Główne wątpliwości dotyczą obowiązku publikacyjnego (ogłoszeń o udzieleniu zamówienia), co faktycznie oznacza ujawnienie danych osobowych osób fizycznych.
Nie ma natomiast żadnych przeszkód we wskazywaniu firmy osób prawnych czy jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (np. spółek prawa handlowego). Wskazywać można także imiona i nazwiska osób fizycznych, jeżeli stanowią one część oznaczenia działalności gospodarczej prowadzonej przez tą osobę fizyczną.
Przedsiębiorca oznaczając w ten sposób swoją firmę godzi się bowiem na wykorzystywanie danych osobowych jako danych firmy (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2002 roku, sygn. akt: II SA 3389/01).
Prawo do ochrony danych osobowych osób fizycznych nie ma charakteru absolutnego i ulega pewnym ograniczeniom. Publikowane ogłoszenia i dane osobowe w Biuletynie Zamówień Publicznych zamieszczają sami zamawiający. Ustawa nie przewiduje wyłączenia przetwarzania danych osobowych na wniosek osoby, której dane dotyczą i podlegają publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych. Przepisy Prawa zamówień publicznych stanowią przepisy szczególne w stosunku do ustawy o ochronie danych osobowych.
Ponadto podstawę do przetwarzania (publikacji) danych osobowych stanowi także art. 6 ust. 1 lit. c RODO, zgodnie z którym dane osobowe mogą być przetwarzane m. in. gdy jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
W przypadku podanym we wstępie organ spełnia przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. c RODO, ponieważ przetwarza dane w celu i w zakresie w jakim wymagają tego przepisy Prawa zamówień publicznych. Zgodnie bowiem z art. 103 ust. 1 tej ustawy zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego dokumentacja projektowa, służąca do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych, dla których jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę, składa się w szczególności z projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl