Chociaż od 1 stycznia 2025 r. funkcjonują już e-doręczenia, to jednak do końca 2025 r. do końca 2025 r. obowiązywać będzie okres przejściowy, w trakcie którego będzie można nadal stosować tradycyjne doręczenia. Okres ten przewidziano w nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Opracowanie: Michał Kowalski
Celem okresu przejściowego, który potrwa do 31 grudnia 2025 r. jest zapewnienie możliwości zapoznania się z e-Doręczeniami przez jednostki publiczne i dostosowania do nowego sposobu prowadzenia korespondencji. Będzie to także czas na wprowadzanie zmian organizacyjnych i systemów elektronicznego obiegu dokumentów (klasy EZD). Wprowadzenie tego okresu umotywowany został stwierdzonym brakiem gotowości w części podmiotów publicznych do stosowania e-Doręczeń. Dotyczy to zwłaszcza jednostek samorządu terytorialnego. Jak ocenia ustawodawca, wprowadzenie e-Doręczeń stanowi duże przedsięwzięcie techniczne i organizacyjne.
W okresie do 31 grudnia 2025 r. podmioty publiczne będą kierowały korespondencję do podmiotów niepublicznych i osób fizycznych na adres do e-doręczeń, jeśli odbiorca będzie taki adres posiadał.
Możliwa będzie jednak rezygnacja z doręczenia elektronicznego w przypadkach uzasadnionych przesłankami organizacyjnymi (istnienie takich przesłanek ocenia sama jednostka).
Z kolei braku adresu do e-doręczeń u nadawcy korespondencja będzie wysyłana drogą pocztową albo z wykorzystaniem ePUAP (jeśli będzie to odpowiedź na wniosek złożony za pośrednictwem tego narzędzia bądź wnioskodawca wystąpił o doręczenie korespondencji za pomocą ePUAP). Doręczenie takie będzie równoważne w skutkach z wykorzystaniem e-doręczenia (PURDE).
Choć w okresie przejściowym promowane będzie korzystanie z doręczeń elektronicznych, to jednak doręczenia za pośrednictwem dotychczasowych narzędzi tj. operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych będą równoważne w skutkach ze stosowaniem e-Doręczeń.
Nie zmieni się natomiast termin założenia adresu do doręczeń elektronicznych – nadal będzie to 1 stycznia 2025 r.. Nowością w projekcie jest obowiązek utworzenia wspólnego jednego adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla urzędu gminy, starostwa powiatowego albo urzędu marszałkowskiego. Z drugiej strony każda samorządowa jednostka organizacyjna (np. szkoła i placówka oświatowa) będzie musiała mieć przypisany odrębny adres.
Więcej na temat doręczeń elektronicznych w artykule: E-doręczenia a RODO - wdrożenie i stosowanie
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl