Aktualny

E-doręczenia – okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r.

Dodano: 29 sierpnia 2024
E-doręczenia – okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r

Wdrożenie e-doręczeń jednostkach publicznych ma nastąpić 1 stycznia 2025 r. Niemniej jednak do końca 2025 r. obowiązywać będzie okres przejściowy, w trakcie którego będzie można nadal stosować tradycyjne doręczenia.

Opracowanie: Michał Kowalski

E-doręczenia – będzie okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r.

Termin wdrażania e-Doręczeń w jednostkach publicznych przypada na dzień 1 stycznia 2025 r. Termin ten nie uległ zmianie. Jednocześnie w projekcie nowelizacji ustawy przewidziano okres przejściowy we wdrażaniu e-Doręczeń – od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.

Doręczenia elektroniczne – dlaczego wprowadzono okres przejściowy

Celem okresu przejściowego jest zapewnienie możliwości zapoznania się z e-Doręczeniami przez jednostki publiczne i dostosowania do nowego sposobu prowadzenia korespondencji. Będzie to także czas na wprowadzanie zmian organizacyjnych i systemów elektronicznego obiegu dokumentów (klasy EZD). Wprowadzenie tego okresu motywuje się stwierdzonym brakiem gotowości w części podmiotów publicznych do stosowania e-Doręczeń. Dotyczy to zwłaszcza jednostek samorządu terytorialnego. Jak ocenia ustawodawca, wprowadzenie e-Doręczeń stanowi duże przedsięwzięcie techniczne i organizacyjne.

E-doręczenia w okresie przejściowym nie będą jedynym rozwiązaniem

Co istotne, choć w okresie przejściowym promowane będzie korzystanie z doręczeń elektronicznych, to jednak doręczenia za pośrednictwem dotychczasowych narzędzi tj. operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych będą równoważne w skutkach ze stosowaniem e-Doręczeń.

Uwaga

Do 31 grudnia 2025 r. jednostki publiczne zamiast e-Doręczeń będą mogły nadal wysyłać korespondencję, korzystając z Poczty Polskiej, ePUAP lub innych systemów.

Adres do doręczeń elektronicznych – nowe rozwiązania dla samorządów

Nie zmieni się natomiast termin założenia adresu do doręczeń elektronicznych – nadal będzie to 1 stycznia 2025 r.. Nowością w projekcie jest obowiązek utworzenia wspólnego jednego adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla urzędu gminy, starostwa powiatowego albo urzędu marszałkowskiego. Z drugiej strony każda samorządowa jednostka organizacyjna (np. szkoła i placówka oświatowa) będzie musiała mieć przypisany odrębny adres.odrębny adres.

Uwaga

Zgodnie z projektem każda szkoła i placówka samorządowa będzie miała własny adres do doręczeń elektronicznych.

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x