W dniu 23 września 2020 r. weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące dostępności cyfrowej. Nakładają dodatkowe obowiązki także na organy samorządu terytorialnego – m.in. w zakresie rejestracji obrad organów gminy. Dowiedz się, jakie czynności w związku z tymi przepisami musi wykonać jednostka samorządu terytorialnego.
Począwszy od 23 września 2020 r., konieczne jest zapewnienie dostępności cyfrowej nagrań z sesji rady miasta. Czym jest owa dostępność cyfrowa? Otóż dostępność cyfrowa strony internetowej i aplikacji mobilnej polega na zapewnieniu ich:
· funkcjonalności,
· kompatybilności,
· postrzegalności,
· zrozumiałości.
Tak rozumianą dostępność muszą zapewnić podmioty publiczne poprzez spełnienie przez ich stronę internetową lub aplikację mobilną wymagań określonych w załączniku do ustawy.
Podmiot publiczny (w tym dana jednostka samorządu terytorialnego) musi zapewnić dostępność cyfrową m.in.:
· strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;
· elementów i funkcji strony internetowej lub aplikacji mobilnej w postaci m.in. dokumentów urzędowych oraz wzorów umów lub wzorów innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.
Aktualnie sesje rady gminy muszą być transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania tych obrad powinny być zaś udostępniane:
· w Biuletynie Informacji Publicznej i
· na stronie internetowej gminy oraz
· w inny sposób zwyczajowo przyjęty (art. 20 ust. 1b ustawy o samorządzie gminnym).
Analogiczne rozwiązania przewidziano na szczeblu powiatowym (art. 15 ust. 1a ustawy o samorządzie powiatowym) i wojewódzkim (art. 21 ust. 1a ustawy o samorządzie wojewódzkim).
Publikacja obrad musi nastąpić na 3 sposoby równocześnie.
Tak udostępnione nagrania muszą mieć zapewnioną dostępność cyfrową. W przypadku nagrań sesji rady gminy wystarczające jest dodanie napisów do nagrań. Alternatywą jest szczegółowy protokół z posiedzenia.
Jeżeli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, wówczas musi zagwarantować alternatywny sposób dostępu do tego elementu, np. kontakt:
· telefoniczny,
· korespondencyjny,
· za pomocą tłumacza języka migowego.
Obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dotyczy nagrań sesji rady gminy udostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej wyłącznie od 23 września 2020 r.
Nowych rozwiązań nie stosuje się m.in. do multimediów nadawanych na żywo i multimediów opublikowanych przed 23 września 2020 r. Tym samym jednostka samorządu terytorialnego nie ma obowiązku zapewniania dostępności cyfrowej nadawanym na żywo transmisjom z obrad organu stanowiącego (np. rady gminy) oraz archiwalnym nagraniom z sesji udostępnionych przed 23 września 2020 r.
Każdy podmiot publiczny musi sporządzić deklarację dostępności cyfrowej. Należy go sporządzić z wykorzystaniem wzoru określonego w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1523 z 11 października 2018 r. ustanawiającej wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz. UE L 256 z 12 października 2018 r., str. 103).
· Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 848) – art. 8, art. 10.
· Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 713) – art. 20 ust. 1b.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl