Wybory społecznych inspektorów pracy odbywają się na podstawie ustawy o społecznej inspekcji pracy ale także regulaminów wyborów uchwalanych przez organizacje związkowe. Czy konieczne jest, by pracodawca będący administratorem danych miał prawny obowiązek udostępnienia organizacji związkowej organizującej wybory listy wszystkich pracowników w celu przeprowadzenia wyborów?
Społeczna inspekcja pracy funkcjonuje w zakładach pracy, w których działają zakładowe organizacje związkowe. Organizacje związkowe są organizatorami wyborów społecznych inspektorów pracy. Wybory przeprowadzone są w oparciu o przepisy ustawy o społecznej inspekcji pracy, oraz na podstawie regulaminu wyborów uchwalanych przez zakładowe organizacje związkowe - które obecnie muszą uwzględniać również zasady przetwarzania danych osobowych zgodne z RODO.
Ogólnokrajowe organizacje związkowe mogą ustalać ramowe wytyczne do regulaminów wyborów społecznych inspektorów pracy. Nie mogą one jednak narzucać sprzecznych zasad w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby wyborów SIP w stosunku do przepisów powszechnie obowiązujących dotyczących ochrony danych.
Przepisy regulujące działalność społecznej inspekcji pracy w zakładach pracy nie wskazują sposób bezpośredni i jednoznaczny na obowiązek pracodawcy przekazania organizacjom związkowym organizującym wybory list zawierających dane osobowe wszystkich pracowników zakładu pracy. Wybór społecznego inspektora pracy - konkretnej osoby na to stanowisko jest możliwy spośród członków organizacji związkowej. Trudno uznać, by organizacja związkowa nie posiadała danych osobowych kandydata na społecznego inspektora pracy w niezbędnym zakresie potrzebnym do przeprowadzenia wyborów.
Istnieje wprawdzie wyjątek umożliwiający wybór na społecznego inspektora pracy pracownika zakładu, który nie jest członkiem związku zawodowego. W takim przypadku można uznać, iż dobrowolny start takiej osoby wyborach do społecznej inspekcji pracy legalizuje przetwarzanie jego danych osobowych na potrzeby wyborów. Przekazanie danych osobowych takiego pracownika będzie jednak możliwe, jeżeli organizacje związkowe wykażą pracodawcy, iż jest to warunek niezbędny do wypełnienia obowiązków prawnych związanych z przeprowadzaniem wyborów do społecznej inspekcji pracy.
Ustawa z 4 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 poz. 567) – art. 6.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl