Pracownicy, a w szczególności urzędnicy, posługują się zwykle legitymacjami służbowymi. Na legitymacjach tych znajduje się wizerunek pracownika. Sprawdź, na jakiej podstawie powinny być przetwarzane dane osobowe w postaci tego wizerunku.
Administrator danych posługując się wizerunkiem osoby fizycznej powinien legitymować się jedną z przesłanek dopuszczalności przetwarzania danych osobowych. W przypadku pracownika pracodawca może powołać się na przesłankę z art. 6 ust. 1 pkt c RODO. W oparciu o tę przesłankę może przetwarzać tylko takie dane osobowe, które są określone w art. 221 Kodeksu pracy oraz w przepisach odrębnych. Jeśli chodzi o Kodeks pracy to wśród danych osobowych - do przetwarzania których upoważniony jest pracodawca bez konieczności uzyskiwania zgody pracownika - brak jest wizerunku pracownika. Należy zatem przeanalizować przepisy odrębne.
Obowiązek posługiwania się legitymacjami służbowymi przez urzędników wynika z przepisów odrębnych. Podstawą prawną przetwarzania ich danych osobowych zawartych w legitymacjach, w tym ich wizerunku jest wobec tego art. 6 ust. 1 pkt c RODO.
Legitymacja służbowa to dokument potwierdzający tożsamość posiadacza oraz jego funkcje i uprawnienia do wykonywania czynności służbowych poza miejscem pracy. Legitymacja służbowa potwierdza, że okazująca ją osoba jest pracownikiem urzędu i jest upoważniona do wykonywania czynności kontrolnych lub innych czynności służbowych w zakresie określonym odrębnym upoważnieniem, wydanym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Urzędnicy zobowiązani są posługiwać się legitymacjami służbowymi przy wykonywaniu czynności służbowych w sytuacjach określonych przez odrębne przepisy prawa. Przykładem takich przepisów są m. in. art. 284 § 1 Ordynacji podatkowej, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu. Niekiedy przepisy prawa określają także wzór legitymacji służbowej np. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów legitymacji służbowych pracowników państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej, państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz państwowej służby hydrogeologicznej, rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wzoru legitymacji służbowej inspektora Inspekcji Ochrony Środowiska, rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru legitymacji służbowej pracownika izby skarbowej.
W przypadku pracowników samorządowych wzór legitymacji określany jest w zarządzeniu organu wykonawczego gminy w oparciu o art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z zasadą minimalizacji w legitymacjach służbowych powinny znaleźć się tylko dane niezbędne do potwierdzenia tożsamości posiadacza legitymacji oraz jego funkcji i uprawnień do wykonywania czynności służbowych poza miejscem pracy. Za taką daną niewątpliwe należy uznać wizerunek pracownika.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl