W przypadku oskarżeń o mobbing pracodawca musi podjąć stosowne działania zmierzające do wyjaśnienia problemu. Najczęściej wtedy powołuje się komisję antymobbingową. Czy dane osobowe w protokole takiej komisji mogą zostać udostępnione np. pracownikowi, który czuje się mobbingowany i chce wiedzieć, co ustaliła komisja? Wyjaśnienie w artykule.
Zgodnie z definicją zawartą w art 943 § 2 Kodeksu pracy na mobbing składają się działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Podstawowym kryterium pozwalającym odróżnić mobbing od pozostałych negatywnych zjawisk w relacjach pracowniczych to trwałość oraz ciągłość zjawisk dających łącznie obraz mobbingu. Inaczej mówiąc aby kwalifikować dany zespół zjawisk w kategoriach mobbingu, niezbędne jest ustalenie, że mają charakter długotrwały i uporczywy.
Mimo, że z przepisu zobowiązującego pracodawcę do przeciwdziałania mobbingowi nie wynikają konkretne działania, pracodawca powinien być w stanie wykazać, że podejmuje starania organizacyjne, których celem jest przeciwdziałanie zjawisku mobbingu. Przyjmuje się, że najskuteczniejszym i najbardziej namacalnym dowodem, że zjawisko mobbingu nie jest dla pracodawcy obojętne, jest wprowadzenie wewnętrznej polityki antymobbingowej.
Polityka antymobbingowa to nic innego jak zbiór dokumentów w formie wewnętrznych zarządzeń lub regulaminów, które zawierają procedury przeciwdziałania w tym postępowania na wypadek podejrzenia występowania w placówce medycznej zjawiska mobbingu.
Skargi dotyczące podejrzeń związanych z mobbingiem powinny być rozpatrywane przez przewidzianą w procedurze antymobbingowej komisję antymobbingową.
Wewnętrzna procedura antymobbingowa powinna określać nie tylko skład komisji, ale również regulować tryb jej postępowania jak również kwestie związane z ochroną danych osobowych, które są przetwarzane na potrzeby działań komisji.
Procedura antymobbingowa powinna przewidywać dokumentowanie ustaleń i decyzji podjętych przez komisję antymobbingową. Dokumentacja taka będzie kluczowa w kontekście możliwości nałożenia sankcji na osoby, których postępowanie nosiło znamiona mobbingu - przykładowo w formie kar porządkowych. Dokumentacja wytworzona przez komisję antymobbingową może być również pomocna na potrzeby uzasadnienia rozwiązania umowy o pracę z osobami, które w procesie mobbingu czynnie uczestniczyły.
Czy jest możliwe udostępnienie danych członków komisji antymobbingowej? Wprawdzie nie obowiązują przepisy zakazujące udostępnianie protokołu głosowania w zakresie oceny czy rozpatrywane zjawisko można kwalifikować jako mobbing lub nie. Niemniej jednak, uwzględniając konieczność zapewnienia ochrony danych osobowych członków komisji rekomendowanym postępowaniem będzie usunięcie danych osobowych z protokołu głosowania. Ma to znaczenie nie tylko w kontekście ochrony danych osobowych członków komisji ale również ograniczenie potencjalnych konfliktów między pracownikiem zarzucającym mobbing a członkami komisji, którzy głosowali przeciwko uznaniu danego przypadku za mobbing.
Pracownik zarzucający mobbing ma prawo do informacji w zakresie decyzji komisji antymobbingowej – czy komisja ostatecznie potwierdziła zjawisko mobbingu czy też nie. Nie oznacza to jednak bezwzględnego dostępu do wszystkich dokumentów wytwarzanych przez komisję, w tym dostępu do danych osobowych członków komisji.
… obowiązkiem każdego pracodawcy, w tym placówki edukacyjnej jest przeciwdziałanie mobbingowi. W braku szczegółowych regulacji obowiązek ten realizowany jest w ramach wewnętrznych procedur antymobbingowych, które powinny określać między innymi kwestie proceduralne związane z funkcjonowanie komisji antymobbingowej. Uwzględniając powyższe, kwestie udostępniania protokołu głosowania czy innych dokumentów wytwarzanych przez komisję powinny wynikać z procedury antymobbingowej. Niezależnie od powyższego najlepszym rozwiązaniem jest
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl