Aktualny

Informacje o wynagrodzeniu zarządu dla członków spółdzielni

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 20 października 2020
Informacje o wynagrodzeniu zarządu dla członków spółdzielni
Pytanie:  Czy spółdzielnia mieszkaniowa powinna udostępnić informacje o wynagrodzeniu prezesa zarządu na żądanie jednego z członków?
Odpowiedź: 

Tak, ponieważ członek spółdzielni ma prawo do takich informacji.

Czego może żądać członek spółdzielni

Członek spółdzielni ma prawo m.in. do: otrzymania odpisu statutu i regulaminów, jak również do zaznajamiania się z:

  • uchwałami organów spółdzielni,
  • protokołami obrad organów spółdzielni,
  • protokołami lustracji,
  • rocznymi sprawozdaniami finansowymi,
  • umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi.

Przepis ten nie precyzuje formy w jakiej członek spółdzielni powinien skorzystać ze swojego prawa do informacji. Ponieważ kwestia ta dotyczy stosunków pomiędzy podmiotami prawa prywatnego, znajdujemy się w obrębie prawa cywilnego. W tej dziedzinie prawa obowiązuje zaś zasada, że co nie jest zabronione, jest dozwolone, także w zakresie formy czynności prawnej (art. 18 § 2 Prawa spółdzielczego)

Uwaga

Oświadczenie członka spółdzielni zawierające wniosek o zaznajomienie z ww. dokumentami może być więc nawet złożone także ustnie.

Kiedy można odmówić wglądu

Spółdzielnia może odmówić wglądu jedynie w stosunku do umów zawieranych z osobami trzecimi. Odmowa może być uzasadniona możliwością naruszenia praw tych osób lub istnieniem uzasadnionej obawy, że członek wykorzysta pozyskane informacje w celach sprzecznych z interesem spółdzielni i przez to wyrządzi spółdzielni znaczną szkodę (art. 18 § 3 Prawa spółdzielczego).

Co na to sądy

Literatura przedmiotu nie zajmowała się dotąd bliżej problem udostępniania członkom spółdzielni mieszkaniowej. W orzecznictwie sądowym można wyróżnić generalnie trzy stanowiska w zakresie objętym niniejszym zagadnieniem.

Według pierwszego stanowiska w orzecznictwie sądów przyjmuje się, że osoba pozostająca ze spółdzielnią w stosunku pracy nie jest osobą trzecią. Ponieważ osoby zatrudnione w spółdzielni na podstawie obowiązujących umów o pracę nie są osobami trzecimi wobec spółdzielni członkowi spółdzielni nie przysługuje prawo wglądu do zawartych z nimi umów o pracę (tak np. Sąd Okręgowy w Białymstoku w postanowieniu z 21 maja 2012 r., VII Ga 49/12).

Drugie stanowisko reprezentowane w orzecznictwie sądów zakłada, że umowy zawarte z pracownikami spółdzielni są co do zasady umowami zawartymi z osobami trzecimi, a zatem podlegają ujawnieniu - z wyjątkiem umów o pracę, które zostały zawarte z członkami spółdzielni (postanowienie Sądu Rejonowego w Białymstoku z 2 stycznia 2012 r., niepubl.). Z kolei, według trzeciego stanowiska umowy o pracę zawarte przez spółdzielnię są umowami zawartymi z osobami trzecimi (np. Sąd Rejonowy w Białymstoku w postanowieniu z 13 września 2011 r.).

Na kanwie przedmiotowego zagadnienia w orzecznictwie Sądu Najwyższego odnotować można dotychczas tylko jedno orzeczenie, tj. wyrok z 3 grudnia 2010 r. (I CNP 16/10). Sąd Najwyższy zgodził się z Sądem Okręgowym w Warszawie, który utrzymał w mocy postanowienie sądu rejonowego oddalające wniosek członek spółdzielni mieszkaniowej o udostępnienie umów zawartych przez spółdzielnię z inwestorem zastępczym i generalnym wykonawcą zadania inwestycyjnego dokonywanego na zlecenie spółdzielni.

Przedstawione rozbieżności Sąd Najwyższy starał się rozstrzygnąć w uchwale z 13 sierpnia 2013 roku (III CZP 21/13), w której przyjął, że członek spółdzielni mieszkaniowej, będący jej pracownikiem, jest osobą trzecią w rozumieniu nieobowiązującego już dziś art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Uchwała nie traci nic na aktualności biorąc pod uwagę, że art. 18 § 3 Prawa spółdzielczego stosuje się także do spółdzielni mieszkaniowych.

Uwaga

Kierując się więc tą uchwałą, należy więc udzielić członkowi spółdzielni wnioskowanych przez niego informacji.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x