Zarówno zaszczepienie się jak również przedłożenie pracodawcy jakikolwiek informacji w tym zakresie nie jest obowiązkiem pracowniczym. Szczepienia przeciwko COVID-19 mają bowiem charakter dobrowolny. Sprawdź, czy jako pracodawca możesz żądać informacji o zaszczepieniu od pracownika – a jeżeli tak, to na jakiej podstawie.
Zarówno zaszczepienie się jak również przedłożenie pracodawcy jakikolwiek informacji w tym zakresie nie jest obowiązkiem pracowniczym. Szczepienia przeciwko COVID-19 mają bowiem charakter dobrowolny i nie są ujęte jako obowiązkowe szczepienia pracownicze. Uwzględniając powyższe, pracodawca nie ma prawa oczekiwać od pracowników przedkładania informacji, oświadczeń czy zaświadczeń lekarskich potwierdzających fakt zaszczepienia się. Dotyczy to również przypadków organizowania imprez. Przepisy z których wynika, że do dopuszczalnych limitów osób uczestniczących w imprezach nie wlicza się osób zaszczepionych nie mogą stanowić i nie stanowią podstawy prawnej przedkładania przez pracowników informacji o zaszczepieniu się.
Problematyka szczepień ochronnych uregulowana jest w podstawowym zakresie w przepisach ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zasadą jest, że w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadza się zalecane szczepienia ochronne wymagane przy wykonywaniu czynności zawodowych.
Wykaz rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności zawarty jest w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Wspomniane wyżej rozporządzenie to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności. Rozporządzenie jak sama nazwa wskazuje ustala wykaz rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Do chwili obecnej zalecanych w rozporządzeniu szczepień ochronnych nie ma szczepienia przeciwko koronawirusowi.
Szczepienia przeciw COVID-19 mają charakter szczepień bezpłatnych i nieobowiązkowych – zarówno względem osób niezatrudnionych, jak i pracowników – bez względu na charakter wykonywanych obowiązków oraz poziomu narażenia na wirus SARS-COV-2.
Obowiązujące przepisy nie przewidują obowiązku prawnego, aby pracownicy mieli wykazywać przed pracodawcą fakt zaszczepienia się. Zaświadczenie o szczepieniu wydane w jakiejkolwiek formie nie jest więc przykładowo równoznaczne z orzeczeniem lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku pracy.
Informacja związana ze szczepieniem się należy do danych o zdrowiu pracownika i jako taka podlega ochronie w szczególności na podstawie przepisów rozporządzenia RODO ale również ustawy o prawach pacjenta, z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Oznacza to, że pracodawca nie ma prawa oczekiwać od pracowników przedkładania informacji, oświadczeń czy zaświadczeń lekarskich potwierdzających fakt zaszczepienia się. Dotyczy to również przypadków organizowania imprez.
Pracodawca organizując spotkania z pracownikami, nawet powołując się na przepisy z których wynika, iż do limitu dopuszczalnej liczby osób nie wlicza się osób zaszczepionych, nie ma prawa żądać od pracowników zaszczepionych udokumentowania tego faktu.
Jedyną podstawą przetwarzania informacji o zaszczepieniu przez pracodawcę jest na ten moment wyraźna zgoda pracownika.
Nie można jednak wykluczyć, iż w przyszłości pojawią się przepisy zobowiązujące pracowników do ujawniania informacji o zaszczepieniu, które w znaczny sposób ułatwiają przetwarzanie danych z tym związanych.
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U z 2020 poz. 1320) - art. 207, art. 208, art. 2221, art. 226, art. 227,
Rozporządzenie Rady Ministrów z 3 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności (Dz.U. 2012 poz. 40) - § 1, załącznik,
Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2021 poz. 861) - § 26,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1) –art. 4 pkt 1-2, art 5, art. 6-7.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl