Aktualny

RODO a oświadczenia majątkowe – uwaga na nadmiarowe dane osobowe

Dodano: 8 sierpnia 2024
RODO a oświadczenia majątkowe – uwaga na nadmiarowe dane osobowe

Oświadczenia majątkowe nie powinny zawierać zbędnych danych osobowych. Zgodnie z regułą minimalizacji według RODO w oświadczeniach majątkowych należy zamieszczać tylko takie dane osobowe, jakie są niezbędne do realizacji ustawowego obowiązku.

Opracowanie: Michał Kowalski

Nadmiarowe dane osobowe w oświadczeniach majątkowych niezgodne z RODO

W oświadczeniach majątkowych dane osobowe ujmuje się przede wszystkim w części A. Jak wskazuje Urząd Ochrony Danych Osobowych, dość częstą praktyką jest podawanie w tej części danych osobowych wykraczających poza ustawowy katalog, takich jak:

  • numer rachunku bankowego,

  • numer rejestracyjny pojazdu,

  • wysokość dochodów współmałżonka,

  • mienie należące do współmałżonka,

  • numery ksiąg wieczystych.

Uwaga

W oświadczeniach majątkowych nie powinny znajdować się inne dane osobowe niż wymienione w ustawach o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie wojewódzkim. Wymaga tego w szczególności zasada minimalizacji danych (art. 5 ust. 1 lit. c RODO) oraz legalizmu (art. 5 ust. 1 lit. a RODO).

Administrator odpowiada za publikację oświadczeń majątkowych z nadmiarowymi danymi osobowymi

Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomina, że odpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych w oświadczeniach majątkowych ponosi podmiot, który publikuje oświadczenia jako administrator danych osobowych. Na potwierdzenie przytoczony został wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 11 stycznia 2024 r. w sprawie C-252/21 État belge przeciwko Autorité de protection des données.

Jak walczyć z nadmiarowym przetwarzaniem danych osobowych w oświadczeniach majątkowych

Jak temu zapobiec? Przede wszystkim administrator publikujący oświadczenia majątkowe powinien przeprowadzić analizę ryzyka RODO. Na tej podstawie powinien on rozważyć:

  • organizację szkoleń dotyczących poprawnego wypełniania oświadczeń majątkowych,

  • wprowadzenie procesów anonimizacji danych,

  • przeprowadzenie wewnętrznych audytów i kontroli przetwarzania danych osobowych.

Uwaga

Zalecane jest tu oczywiście wsparcie inspektora ochrony danych.

Źródło:
  • Biuletyn UODO (czerwiec 2024 r.)

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x