Nieodbieranie wezwań od Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, brak odpowiedzi czy też niewyczerpujące wyjaśnienia – w każdym z tych przypadków administrator danych osobowych musi liczyć się z karą pieniężną. W samym 2023 r. Prezes UODO wymierzył 4 kary za brak współpracy (dwie z nich w czerwcu). Sprawdź, w czym przejawiał się brak współpracy z Prezesem UODO i jakich zachowań unikać, by zminimalizować ryzyko ukarania.
Prezes UODO wszczął postępowanie kontrolne dotyczące spółki w związku ze skargą podmiotu danych na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jego danych osobowych. Skarga dotyczyła udostępnienia danych osobowych przez spółkę osobie trzeciej.
W toku postępowania spółka nie odebrała wezwania skierowanego na adres jej siedziby ujawniony w KRS. Wezwanie było dwukrotnie awizowane w dniach 18 maja 2022 r. oraz 26 maja 2022. Ostatecznie wezwanie nie zostało odebrane przez adresata i wróciło do nadawcy z adnotacją „ZWROT nie podjęto w terminie”. W konsekwencji organ nadzorczy uznał je za prawidłowo doręczone. Taki sam los spotkał kolejne wezwanie skierowane do spółki 25 stycznia 2023 r.
Z uwagi na brak reakcji spółki Prezes UODO wymierzył jej karę w wysokości 33 012 zł. Spółce zarzucono niepodjęcie jakiejkolwiek współpracy z organem nadzorczym.
Niepodjęcie korespondencji w terminie, skierowanej na adres spółki ujawniony w KRS, w ocenie Prezesa UODO obciąża administratora. Spółka powinna była bowiem zapewnić ciągłość odbioru korespondencji.
Nie jest to jedyna kara, jaką Prezes UODO wymierzył w czerwcu 2023 r. za brak współpracy. W innej sprawie – wszczętej również w wyniku skargi – organ nadzorczy również wezwał administratora do złożenia wyjaśnień. W tym przypadku wezwanie zostało odebrane, ale spółka nie udzieliła jakiejkolwiek odpowiedzi ani też nie przedstawiła żadnych dowodów. Brak reakcji towarzyszył także dwóm kolejnym wezwaniom ze strony organu nadzorczego. W konsekwencji spółce wymierzono administracyjną karę pieniężną w wysokości 18 864 zł. W bardzo podobnej sprawie w decyzji z 25 stycznia 2023 r. Prezes UODO wymierzył innej spółce karę w wysokości 18 279 zł.
Warto także wspomnieć o decyzji, która zapadła 31 maja 2023 r. Organ nadzorczy wymierzył w niej karę w wysokości 14 148 zł za naruszenie polegające na niezapewnieniu Prezesowi UODO dostępu do wszelkich danych osobowych i informacji niezbędnych do realizacji swoich zadań. W tym przypadku administrator odpowiedział na pierwsze wezwanie Prezesa UODO, niemniej jednak jego wyjaśnienia były niekompletne. Kolejne wezwanie organu nadzorczego zostało już zignorowane.
Wszystkie opisane sprawy łączy to, że administratorzy nie podjęli współpracy z Prezesem UODO. Naruszenia te różniły się od siebie, niemniej jednak w każdym przypadku polegały na braku współpracy i utrudniały przeprowadzenie postępowania przez organ nadzorczy. To niestety nie mogło skończyć się inaczej, jak wymierzeniem administracyjnych kar pieniężnych.
W postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UODO:
należy zapewnić odbiór korespondencji kierowanej na oficjalny adres administratora (podany w odpowiednim rejestrze),
udzielać odpowiedzi na wezwania organu nadzorczego, w wyznaczonym terminie,
sporządzać wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie zapytania Prezesa UODO.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl