27 października 2023 r. Europejska Rada Ochrony danych przyjęła wiążącą decyzję nakazującą irlandzkiemu organowi nadzorczemu nałożenie zakazu przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej według dotychczasowych podstaw przetwarzania danych.
W wiążącej decyzji Europejska Rada Ochrony Danych nakazała DPA (irlandzkiemu organowi nadzorczemu) jako wiodącemu podjęcie ostatecznych środków w sprawie Meta IE – spółki prowadzącej w Facebooka. To następstwo następstwem wniosku Norweskiego Urzędu Ochrony Danych (NO DPA) o podjęcie ostatecznych środków w tej sprawie. Irlandzki organ nadzorczy ma zatem nałożyć na Meta IE zakaz przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej na postawie:
art. 6 ust. 1 lit. b RODO (wykonanie umowy),
art. 6 ust. 1 lit. f RODO (realizacja uzasadnionego interesu).
Zakaz przetwarzania danych na potrzeby reklamy behawioralnej ma objąć cały Europejski Obszar Gospodarczy, w tym także Polskę.
Wspomniany zakaz przetwarzania będzie obowiązywał po tygodniu od dnia zawiadomienia Meta IE o przyjęciu ostatecznych środków przez irlandzki organ nadzorczy. Zawiadomienie to nastąpiło w dniu 31 października. Tym samym od 8 listopada 2023 r. nie będzie można prowadzić reklamy behawioralnej na Facebooku w oparciu o wskazane wyżej podstawy przetwarzania.
Wygląda na to, że reklama behawioralna na Facebooku będzie wymagała zgody na przetwarzanie danych osobowych, również w Polsce. Legalność tego rozwiązania będzie oceniona przez organy nadzorcze.
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl