Niejednokrotnie jednostki samorządowe otrzymują żądania o udostępnienie informacji publicznej w zakresie danych finansowych. Pytania dotyczą m.in. numerów rachunków bankowych ale też wydruków operacji finansowych. W informacjach tych niejednokrotnie znajdują się dane osobowe kontrahentów. Sprawdź, czy udostępnienie takich informacji jest konieczne.
Pytanie: Rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej przed posiedzeniem otrzymuje e-mailowe zawiadomienie o terminie posiedzeniu wraz z załącznikami (dokumentami Spółdzielni mieszkaniowej). Czy e-mail służbowy członka rady nadzorczej musi być szyfrowany? Czy w e-mailu powinna być informacja, że po podpisaniu protokołu z posiedzenia należy trwale usunąć emalia z wysłanymi dokumentami?
Pytanie: Radca prawny działający na podstawie pełnomocnictwa wystąpił do urzędu gminy o wskazanie właścicieli nieruchomości zlokalizowanej na terenie gminy. W uzasadnieniu wskazał, że na tej nieruchomości doszło do wypadku, w związku z którym jego mocodawca zamierza ubiegać się o odszkodowanie. Czy należy udostępnić te dane pełnomocnikowi?
Pytanie: W niektórych przypadkach organ publiczny nie ma statusu odbiorcy danych. Jak należy tę kwestię ująć w rejestrze czynności przetwarzania danych?
Pytanie: Polska Organizacja Turystyczna (POT) została powołana do "obsługi" Polskiego Bonu Turystycznego, w tym ustalenia prawa do tego świadczenia - art. 18 ustawy o Polskim Bonie Towarowym. Dane pozyskiwane są od podmiotów wymienionych w art. 19 ustawy oraz od osób wnioskujących. Tymczasem POT zwrócił się do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie informacji o przysługujących świadczeniach wchodzących w zakres danych (art. 26) jednak przywołał podstawę prawną z art. 6 ust. 1 lit. c RODO i art. 7b w zw. z art. 50 par. 1 Kodeksu postepowania administracyjnego i art. 23 ust. 2 ustawy o Polskim Bonie Turystycznym. Poinformował jednocześnie, że prowadzi postępowanie administracyjne w celu ustalenia świadczenia w sprawie bonu. Czy w takim przypadku należy przekazać dane POT?
Pytanie: PCPR udziela pomocy osobom usamodzielnianym w zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych poprzez możliwość czasowego zamieszkania w lokalach dla usamodzielnianych. Zasady funkcjonowania tych lokali zostały uregulowane w Zarządzeniu Dyrektora WCPR, w tym wzór wniosku. Informacje zawarte we wniosku są podstawą do przyznania lub odmowy udzielenia tej formy pomocy. Czy w opisanym przypadku podstawą przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. e i art. 6 ust. 1 lit. b RODO w związku z podpisaniem umowy użyczenia lokalu? Czy osoba usamodzielniana powinna dodatkowo wyrazić zgodę na przetwarzanie danych zawartych we wniosku?
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl